A magas vérnyomás a szívbetegségek egyik fő kockázati tényezője. Számos tanulmány szerint az étrendi nátrium csökkentése segíthet a vérnyomás szabályozásában.

Meglepő módon csak az étrendi nátrium csökkentése azonban nem olyan hatékony a magas vérnyomás csökkentésében. A legtöbb klinikai vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy 1000 milligramm nátrium étrendből való eltávolítása viszonylag nagy mennyiség, de átlagosan csak kismértékű vérnyomásesést eredményez.

Ez részben azért van, mert az emberek valószínűleg eltérő módon reagálnak a nátriumra. Néhány ember szervezete „sóérzékeny ”, ami növeli a vérnyommását, így a szakemberek viszonylag kevésbé látják a sófogyasztás csökkentésének előnyeit a vérnyomás szabályozásában.

cukorfogyasztás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Bár eddig a sóra összpontosítottunk, valójában a hozzáadott cukor korlátozása hatékonyabban csökkentheti a magas vérnyomást és a szívbetegségeket. A feldolgozott élelmiszerekben található hozzáadott cukor nem szükséges tápanyag, ellentétben a nátriummal. A kutatók rámutattak arra, hogy a cukorral édesített italok, vagyis az egyik legnépszerűbb hozzáadott cukorforrás fogyasztása növeli a vérnyomást.

Ennek oka, hogy a cukrot és a magas vérnyomást valószínűleg a túlzott kalóriafogyasztás miatt kialakuló súlygyarapodás köti össze (a túlsúly a magas vérnyomás kockázati tényezője). Minél több a túlsúly, annál több vérre van szüksége a szöveteknek az oxigén- és tápanyagszint fenntartásához. A vérmennyiség növekedése pedig általában nagyobb nyomást gyakorol az érfalakra. Emellett a felesleges cukormennyiség folyadékvisszatartást okoz, ami szintén növeli a vérnyomás, sokkal jobban, mint a felesleges só.

Tehát jobban javítanánk az egészségünket azáltal, hogy korlátozzuk az édesített ételek, főleg a cukros italok fogyasztását.

Forrás: https://www.discovermagazine.com/health/sugar-not-salt-is-the-real-dietary-villain
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix