A rendszeres alváshiány számos krónikus betegséghez köthető, nem beszélve az ingerlékenységről és a napközbeni fáradtságról, de a túl sok alvás sem egészséges.

A túlalváshoz számos egészségi probléma társul, beleértve az alábbiakat:

  • 2-es típusú cukorbetegség
  • szívbetegség
  • elhízás
  • depresszió
  • fejfájás.

Ez azt jelenti, hogy a túl sok alvástól betegek leszünk?

Nem feltétlenül. A szakemberek jelenleg még nem ismerik pontosan az okot és a következményt. Valószínűleg a másik irányba működik, vagyis ha beteg, több alvásra van szüksége a szervezetének. Akárhogy is, ha azon kapja magát, hogy mindig elbóbiskol vagy gyakrabban szunyókálna napközben, érdemes felkeresnie az orvosát.

túlalvás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Mennyi alvás túl sok?

Az alvásigények egyénenként változhatnak, de általában a szakértők azt javasolják, hogy az egészséges felnőttek átlagosan 7-9 órát aludjanak éjszakánként. Amennyiben rendszeresen több mint 8 vagy 9 órányi alvásra van szüksége ahhoz, hogy kipihentnek érezze magát, az egy mögöttes probléma jele lehet.

Mitől lehet fáradt?

Számos körülmény zavarhatja meg az alvást vagy az alvás minőségét, ami miatt fáradtnak érezheti magát még 8 óra ágyban töltött idő után is. Ezek az alábbiak lehetnek:

  • alvási apnoe, ami egy légzési rendellenesség, amely alvás közben rövid légzési szüneteket okoz
  • nyugtalan láb szindróma - agyi rendellenesség, amely nyugalomban késztetést okoz a láb mozgatására
  • bruxizmus - alvás közben csikorgatja vagy összeszorítja a fogait
  • krónikus fájdalom
  • bizonyos gyógyszerek.

Vannak olyan állapotok is, amelyek nem rontják jelentősen az alvás minőségét, de növelik a szükséges alvásmennyiséget. Ezek közé tartoznak a következők:

  • narkolepszia - agyi rendellenesség, amely megzavarja a szervezet alvás-ébrenlét ciklusait
  • késleltetett alvásfázis szindróma, ami egy olyan rendellenesség, amelyben a cirkadián ritmus vagy a biológiai órája megnehezíti a reggeli ébredést
  • idiopátiás hiperszomnia, olyan rendellenesség, amely ismeretlen okokból túlzott álmosságot okoz.

Szerencsére számos olyan kezelés létezik, amely segíthet az alvás minőségének javításában.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix