Egyesek úgy vélik, hogy a probiotikumok támogatják a bélben természetesen élő hasznos baktériumokat, és segíthetnek megszabadulni a felesleges kilóktól.

Évekkel ezelőtt a tudósok felfedezték, hogy a barátságos bélbaktériumok (más néven bélmikrobióta) felépítése más az elhízott emberekben, mint az átlagos testsúlyúak esetében. További információért a kutatók különböző típusú emberekből származó, hasznos bélbaktériumokat „ültettek” be speciális, bélbaktériumok nélküli egerekbe, és az alábbiakat állapították meg:

  • nem változott a súly, amikor az egerek átlagos testsúlyú emberektől kaptak bélbaktériumot
  • súlygyarapodás történt, amikor a bélbaktériumok elhízott személytől származtak.

Ezen eredmények alapján lehetségesnek tűnt, hogy a bélbaktériumok szerepet játszanak a testsúly szabályozásában. A kutatók azt találták, hogy sok természetes vékony beteg, aki székletátültetést kap a Clostridioides difficile nevű kórokozó bélbaktérium okozta fertőzés kezelésére, idővel túlsúlyossá válik.

fogyás probiotikumok
Fogyás: Shutterstock / PuzzlePix

A probiotikumok által kiváltott fogyás vajon csak mítosz?

Ezek az eredmények - pusztán egy tabletta beszedése - reményt keltettek, hogy a megfelelő bélmikrobióta a fogyás kulcsa lehet. A probléma ezzel a logikával az, hogy a székletben transzferek különböző mikrobák millióit tartalmazzák, köztük baktériumokat, vírusokat, gombákat és élesztőgombákat. Egy probiotikummal valószínűleg ennek csak a töredékét kaphatja meg az ember, egy vagy néhány jótékony mikrobával, így nincs garancia arra, hogy hatással lesz a fogyásra.

A szinbiotikumokkal (probiotikum és prebiotikum kombinációja) foglalkozó újabb kutatások pedig azt találták, hogy egyáltalán nem befolyásolják a fogyást. Emellett azonban a szinbiotikumok pozitívan befolyásolták a barátságos bélbaktériumok összetételét.

A megfelelő étrend javíthatja a bél mikrobiótáját és az egészséget

A probiotikumok fő hírnevének oka az, hogy növelik a jó baktériumok számát, és megőrzik az általános egészséget. A kutatók ezt tudják: elsőaz egészséges táplálkozás, a második az étrend-kiegészítő. Az egészséges fehérje-, zsír- és szénhidrátforrások egyensúlya a legfontosabb tényező a jó bélbaktériumok fenntartásában. A barátságos baktériumok túlélnek és szaporodnak, ha magas rosttartalmú élelmiszerekkel etetik őket. Az alacsony rosttartalmú (alacsony szénhidrát- és magas fehérje- és/vagy zsírtartalmú) étrend azonban csökkenti a jó baktériumok számát.

Egy tanulmányban a kutatók azt találták, hogy a rossz baktériumok elfogyasztották a fehérjét, és olyan melléktermékeket termeltek, amelyek a vastagbélrák magasabb arányához kapcsolódnak.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.