Az endokrinológusok szerint a lassú és egyenletes fogyás a célravezető, mert a gyors fogyás károsíthatja az egészségét is.

Mi a gyors fogyás?

Nincs pontos érték, amely „gyors fogyásnak” minősül. Súlya, életkora és aktivitási szintje határozza meg, mit jelent ez a kifejezés az Ön számára. Nem érdemes túl sokat aggódni a leadandó kilók száma miatt. Ehelyett nézze meg az étrendjét, amelyet követ a fogyás érdekében. Az extrém diéták a magasztos ígéreteikkel általában a „gyors fogyás” kategóriába tartoznak.

Kerülje a korlátozó étrendeket, mert hosszú távon nehéz - ha nem lehetetlen – ezekkel lépést tartani. Ha az étrend nem olyan, amilyet hónapokig vagy évekig követhet, akkor valószínűleg gyors a fogyókúra, ami nem az egészséges, fenntartható módja a fogyásnak. A cél, hogy hetente 1-2 kilót fogyjon, így általában sikeres lesz hosszú távon.

gyors fogyás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A gyors fogyás egészségi veszélyei

Nehéz ellenállni a gyors fogyás csábításának, de ne engedjen a feltűnő hirdetéseknek. Ezek az étrendek a legtöbb esetben károsan hatnak az egészségre az alábbiak miatt:

  • Az anyagcsere alacsony fokozatba kapcsol. Az anyagcsere a szervezet kalóriaégetési folyamata, és ha nincs rendben, károsíthatja a szervezet azon képességét, hogy tartsa a súlyát. Ha túl gyorsan fogy, a szervezet lelassítja a kalóriaégetési folyamatot, mert így próbálja biztosítani, hogy ne haljon éhen. Lehet, hogy azonnal lefogy, de az anyagcseréje gyorsan túlélési módba lép. Az anyagcsere megváltozása az egyik legfontosabb oka annak, hogy az emberek visszanyerik a súlyukat, miután kipróbálták a gyors fogyási étrendeket.
  • Az izomtömeg elvesztése. Ha visszaszorítja a kalóriákat, előfordulhat, hogy ez a szám csökken. De nem csak a zsírt veszíti el, hanem az izmait is. Nehezebb lefogyni, ha nincs elég izomtömeg, mert az izmok sok kalóriát égetnek el. A lassabb fogyás fizikai aktivitással kombinálva időt ad a testnek a zsírvesztésre, miközben megtartja az izomtömeget. Bónuszként pedig épségben tartja az izmok kalóriaégető erejét.
  • Hiányoznak a fontos tápanyagok. A szervezetnek szüksége van bizonyos mennyiségű zsírra, fehérjére és szénhidrátra a működéséhez, továbbá vitaminok és ásványi anyagok egész sorára. Ha lecsökkenti a kalóriákat, vagy kihagy élelmiszercsoportokat (például a szénhidrátot), akkor emésztési problémák, fáradtság és energiaveszteség, a csontsűrűség elvesztése, alacsony immunitás és hajhullás léphet fel.

Az egészséges (és állandó) fogyás legyen a cél

Nincs egyetlen olyan étrend, amely mindenkinek beválik. De az alábbi általános irányelvek segíthetnek abban, hogy egészségesen fogyjon:

  • Építsen izomzatot fogyás közben. Az egészséges fogyás nem csak arról szól, hogy mit eszik. Fizikai aktivitásra van szükség, ha maximális eredményt szeretne. Az aerob testmozgás (például a séta) kalóriákat éget el, de az erősítő edzés is ugyanolyan fontos, mert ezzel növelhető az izomtömeg. Ha több izomtömege van, akkor több kalóriát éget el, még nyugalomban is.
  • Legyen az alvás prioritás. Ha fáradt, az éhséghormonok tönkreteszik az esélyeit, hogy betartsa a diétát. Amennyiben rendszeresen kimarad az alvás, még a legjobb fogyókúra sem lehet eredményes.
  • Találja meg az egyensúlyt. Gondolja át a tervezett étrendedet és azt, hogy egész életében be tudná-e tartani. Válasszon olyan étrendet, amely lehetővé teszi, hogy alkalmanként egy-egy kocka csokoládét vagy egy szelet pizzát elfogyasszon. Sokkal könnyebb hónapokig, sőt évekig folytatni az ilyen típusú diétákat.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix