Vajon milyen szavakat kell keresnie az élelmiszerek termékcímkéin, ha bármilyen ok miatt gluténmentesen étkezik?

A lisztérzékenység vagy gluténérzékenység (cöliákia) hosszú időn át lappanghat, a késői diagnosztizálása azonban súlyos felszívódási zavarhoz és tápanyaghiányhoz vezethet. Ha cöliakia, glutén intolerancia vagy más okból kerüli a glutént, mindig ellenőrizze az élelmiszercímkéket.

Az alábbi összetevőket tartalmazó élelmiszereket és ételeket érdemes kerülni:

  • árpa
  • bulgur
  • kuszkusz
  • durum
  • liszt
  • graham liszt
  • panko
  • rozs
  • szejtán
  • búzadara
  • tönköly
  • udon
  • búza
  • búzakorpa
  • búzacsíra, stb.
gluténmentes összetevők
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Tudta, hogy bizonyos gyógyszerek és kiegészítők, húsfélék és halak, alkoholos italok is tartalmaznak glutént? Bár ezek az élelmiszerek eredendően gluténmentesek, elképzelhető, hogy eszébe sem jut megnézni ezen termékek címkéit. Érdemes azonban minden alkalommal ellenőrizni a címkéket, hogy megbizonyosodjon arról, az összetevőket keverték-e gluténtartalmú adalékokkal vagy érintkeztek-e velük (például az alma gluténmentes, de az almás pite nem az). Némi odafigyeléssel azonban elkerülheti ezeket a meglepő gluténforrásokat.

Íme, egy lista a gluténmentes összetevőkről is:

  • nyílgyökér
  • hajdina
  • kukorica
  • len
  • lisztek dióból, babból és magvakból
  • köles
  • burgonya, burgonyakeményítő, burgonyaliszt
  • quinoa
  • rizs
  • rizskorpa
  • cirok
  • szója
  • tápióka
  • teff
  • vadrizs, stb.

Mindig hasznos, ha kéznél tartja a listát, amikor elmegy az élelmiszerboltba, és megosztja másokkal az összejövetelek és a partik előtt!

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix