A stressz mindannyiunkra különböző időpontokban és különböző módon hat. Bármi is legyen, a stressz kezelése nehéz lehet, de az adaptogének segíthetnek.

Az adaptogén gyógynövények segítik a szervezet ellenálló képességét a fizikai, érzelmi és környezeti stresszel szemben. És az adaptogéneket (például ashwagandha, szibériai ginzeng) évszázadok óta használják. De honnan tudja, hogy megfelelőek-e az Ön számára?

Mik azok az adaptogének?

Az adaptogének olyan növények és gyógynövények csoportja, amelyek csökkenthetik a stresszt. Ezt úgy teszik, hogy növelik ellenállást és toleranciát a feszült helyzetekkel szemben. Több mint 70 növény és gyógynövény tartozik az adaptogén kategóriába. Az adaptogének alkalmazása a kínai orvoslásra és az ájurvédikus orvoslásra vezethető vissza. A második világháború idején Európa-szerte használták őket. Azóta különféle adaptogéneket tanulmányoztak, de további kutatásra van szükség ahhoz, hogy valóban megértsük, hogyan működnek.

Hogyan hatnak az adaptogének?

Az adaptogének befolyásolhatják, hogy mennyi kortizol szabadul fel a szervezetben, amikor stresszes. A kevesebb kortizol kevesebb fizikai stresszreakciót jelenthet. Mivel a stressz összefügg az idegrendszerrel, az endokrin és az immunrendszerrel, fiziológiai változásokat, például megnövekedett pulzusszámot okozhat. Ismét az adaptogének segíthetnek abban, hogy a szervezet hogyan reagáljon fizikailag a stresszre. Néhány adaptogén növény képes növelni a figyelmet és az állóképességet. Az adaptogének a következőkben is segíthetnek:

  • fejfájás
  • szemszárazság
  • magas vérnyomás
  • fáradtság
  • szorongás
  • elhízottság
  • inzulinrezisztencia.

A legjobb adaptogének

A több mint 70 lehetőség közül választhat, de ezek a legnépszerűbbek:

adaptogének stressz
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Ashwagandha - indiai ginzeng néven is ismert örökzöld cserje. A kutatások azt mutatják, hogy az ashwagandha csökkentheti a kortizolszintet és a gyulladást. Öregedésgátló tulajdonságokkal is rendelkezik, és javíthatja a memóriát és az immunrendszert. Napi 300 milligramm ashwagandha bevétele nemcsak a kortizolszintet csökkenti, hanem az étkezés utáni sóvárgást, a stresszt és a túlsúlyt is. Más kutatások azt mutatják, hogy az ashwagandha segíthet csökkenteni a szorongást és javítani az alvást.

Bacopa monniera - ezt a trópusi területeken termő növényt évszázadok óta használják a hagyományos ájurvédikus gyógyászatban. Kutatások szerint javíthatja az agyműködést, csökkentheti a stresszt és a szorongást. Emellett az antioxidánsokon keresztül védi az agyat – segít a szervezet saját antioxidáns védelmi rendszerében az enzimek stimulálásában.

Panax ginzeng - az ázsiai ginzengnek is nevezett gyógynövényt Koreában, Kínában és Szibériában termesztik. Ginzenozidokat tartalmaz, egy olyan vegyi anyagot, amely befolyásolhatja az inzulinszintet és csökkentheti a vércukorszintet. A kutatások azt mutatják, hogy a panax ginseng csökkentheti a fáradtság súlyosságát is. Ezenkívül növelheti a glutation-reduktázt és a teljes glutationt. Utóbbit testünk fő antioxidánsának tekintik - segít a természetes méregtelenítő rendszerünk szabályozásában.

Rhodiola rosea - ezt a növényt régóta használják a hagyományos orvoslásban. Európában és Ázsia hidegebb vidékein nő. Növelheti az energiát és enyhítheti a fáradtságot, a kimerültséget és a kiégést. Segíthet csökkenteni a nyugtalanságot, az ingerlékenységet és a feszültséget is. Beindíthatja a szervezet ATP-szintézisét. Ez a kémiai energia, amelyet a mitokondriumok termelnek, és ez alapvető energiaforrás a sejtekben.

Szibériai ginzeng - évszázadok óta használják a kínai orvoslásban. Különböző aktív kémiai összetevőket tartalmaz, mint az amerikai ginzeng és az ázsiai ginzeng, és a kutatások azt mutatják, hogy segíthet a fáradtság csökkentésében, a súlycsökkentésben és támogatja a fizikai aktivitást. Segíthet a kognitív funkciójának növelésében is.

Az adaptogének mellékhatásai

Az adaptogéneket a felnőttek jól tolerálják, de van néhány gyakori mellékhatásuk, beleértve a hányingert, a hasmenést, a szájszárazságot, a fejfájást és a gyomorrontást. Az ashwagandha bizonyos egyéneknél olyan tüneteket válthat ki, mint az ízületi fájdalom és gyulladás. Javasolt, hogy beszéljen orvosával, mielőtt bármilyen adaptogént használna.

Hogyan használhatók az adaptogének?

Az adaptogének étrend-kiegészítők, tonikok, kivonatok, teák és porok formájában kaphatók. Az egyik módja annak, hogy bekeverje őket olyan italokba, mint a kávé és a turmixok, de akár süteményekhez is adhatók. Az adaptogének beépítése a napi étrendbe jó módszer lehet a napi stressz csökkentésére.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.