A legtöbben kellemes íze miatt szeretik, pedig a banánfélék tele vannak értékes tápanyagokkal és hatóanyagokkal, melyek kifejezetten jót tesznek a szervezetünknek.

Persze az íz sem mellékes, és az, hogy a banánt millióféleképpen fel lehet használni. Kitűnő nyersen, szárított snack formájában, gyümölcssalátában, de készülhet belőle akár palacsinta tészta is, és persze ezernyi sütemény kiegészítője, ízesítője, tölteléke lehet. Ha már annyira szeretjük, nem árt tudni, milyen extra előnyökkel jár, ha rendszeresen szerepel az étrendünkben ez a karakteres gyümölcs.

A banán Délkelet-Ázsiából származik, de manapság a világ számos helyén termesztik már, a kereskedelemmel pedig nincs olyan pont, ahova ne jutna el. A legismertebb banán a nálunk is kapható éretlenül zöld, éretten sárga cavendish, de valójában a banánnak számos fajtája van, és léteznek rózsaszín illetve piros banánok is. Az érett termések tele vannak tápanyaggal: rostban, fehérjében, gyümölcscukorban gazdagok, emellett tele vannak káliummal, rézzel, mangánnal és magnéziummal, a vitaminok közül pedig pl. a C-vitamin és a B6 gazdag forrásai.

A banán pektin tartalma egy oldhatatlan rost, mely rendkívül jó az emésztésünknek. Ez a keményítőféle képes hatni a vércukorszintre is, nem ugrasztja azt ki. Bár a 2-es típusú diabéteszeseknek nem ajánlott, egészséges kiegészítője lehet egy diétának, és antibiotikumok szedése után is javasolják a bélflóra helyreállításának segítésére.

A banánban lévő kálium olyan ásványi anyag, amely elengedhetetlen a szív egészségéhez - különösen a vérnyomás szabályozásához. Fontossága ellenére kevés ember jut elegendő káliumhoz az étrendjével. A banán kiváló étrendi káliumforrás. A káliumban gazdag étrend segíthet a vérnyomás csökkentésében, és a sok káliumot fogyasztók akár 27% -kal alacsonyabb szívbetegség kockázattal számolhatnak a tanulmányok szerint. Ezenkívül a banán megfelelő mennyiségű magnéziumot tartalmaz, ami szintén fontos a szív egészségéhez.

A gyümölcsök és zöldségek kiváló étrendi antioxidánsok, és a banán sem kivétel ez alól. Többféle erős antioxidánst tartalmaz, beleértve a dopamint és a katekineket. Ezek a vegyületek számos egészségügyi előnyhöz kapcsolódnak, például a szívbetegségek és a degeneratív betegségek kockázatát csökkentik, és az immunrendszert is erősítik.

Az inzulinrezisztencia a világ legsúlyosabb betegségeinek, köztük a 2-es típusú cukorbetegségnek egyik fő kockázati tényezője, mondhatjuk úgy: előszobája. Számos tanulmány kimutatta, hogy napi 15-30 gramm rezisztens keményítő akár négy hét alatt 33-50% -kal javíthatja a szervezet inzulinérzékenységét. Az éretlen banán az egyik legjobb keményítő forrás, így javíthatja az inzulinérzékenységet.

A már említett kálium elengedhetetlen a vérnyomás szabályozásához és az egészséges veseműködéshez is. Jó étrendi káliumforrásként a banán különösen előnyös lehet az egészséges vesék fenntartásához.

Végezetül a banán tökéletesen tápláló, könnyen beszerezhető, bármikor elfogyasztható. Kiváló sportoláshoz, vagy, ha épp nincs időnk egy rendes étkezésre.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-bananas
Borítókép forrása: unsplash.com