A halak húsa fehérjében és aminosavakban gazdag, de emellett olyan esszenciális zsírsavakat is tartalmaznak nagy mennyiségben, mely az emberi szervezetnek valóságos gyógyír.

A halakban lévő Omega-3 zsírsavak az omega zsírsavak családjába tartoznak, melyek között ott van az Omega-6 és 9 is. Ezek mind-mind szükségesek az egészséges emberi szervezet számára, de más-más mennyiségben. Az omega zsírsavak nélkül nincs egészséges idegrendszer és agyműködés, nem lesz szép a bőrünk és egyéb hámszöveteink, de befolyásolják az érzékszervek működését, sőt, minden sejtre hatnak, hiszen a sejthártyán keresztül belépve szerepet vállalnak a biokémiai folyamatokban.

halolaj
Forrás: pexels.com

Az Omega-3 zsírsavak az EPA, DHA és ALA, melyek a legtöbb halfajban nagy mennyiségben jelen vannak, ezenkívül a tengeri herkentyűkben és édesvízi kagylókban is. A halolajat, bár a hal húsából is ki lehet nyerni, jórészt a halak májából vonják ki, mert itt nagyobb mennyiségben koncentrálódik. Az esszenciális zsírsavak mellett a halak olajos húsa A- és D-vitamint is tartalmaz, tehát nagyon egészségesek. A WHO javaslata szerint heti 2-3 alkalommal kellene halat fogyasztanunk, de ez ritkán valósul meg, főleg a magyaroknál. Ebben segíthetnek az étrend-kiegészítők.

És, hogy mely tulajdonságai miatt javasolják szakemberek ezrei a halolaj fogyasztását?

  • Komplexen támogatja a szív- és érrendszert, tehát a keringés egészségét. Védi az erek falát, gátolja a koleszterin és plakkok lerakódását, megelőzve a trombózist és az abból fakadó szövődményeket, táplálja és erősíti a szívet, segít a magas vérnyomás optimalizálásában.

  • Táplálja és támogatja az agyat, melynek kb.70%-a zsírszövet, és elemi szükséglete, hogy folyton el legyen látva esszenciális zsírokkal. A halolaj megelőzheti a mentális problémákat, javítja a koncentrációt, memóriát, sőt, a stressz kezelésében is segítségünkre lehet.

  • Bár zsírról van szó, ezek a zsírsavak valójában segítik a fogyást a megfelelő étrend betartása mellett, ugyanis ösztönzik a szervezetet a zsírbontásra, javítják az anyagcserét. Az elhízás minden további betegség rizikófaktora!

  • Az omega zsírsavak egyrészt javítják a szem ereinek keringését, másrészt a tanulmányok szerint hátráltatják a szaruhártya időskori degenerációját, vagyis a látás fenntartásában is jótékony hatásúak.

  • Csökkenti a gyulladásos folyamatokat a testben, melyek krónikus betegségeket tarthatnak fent. Emiatt erősíti az immunrendszert és bármilyen betegségből gyorsabban gyógyulhatunk fel.

  • A várandós kismamáknak különösen fontos az Omega-3, mivel hozzájárul a magzat idegrendszerének fejlődéséhez, illetve az anyuka sem merül ki mentálisan.

  • Széppé teszi és regenerálja a bőrt.

  • A halolaj A- és D-vitamin tartalma a csontok egészségét, felépítését is befolyásolja.

  • A halolaj idegrendszerre gyakorolt jótékony hatása gyerekeknél tompíthatja a hiperaktivitási tüneteket, oldhatja a szorongást, depressziót.

  • Segíti a máj méregtelenítését.

A halak fogyasztásának jótékony hatása tehát vitán felül áll. A halolaj bevitele a mindennapok részét kellene, hogy képezze, ha komplexen szeretnénk hatni az egészségünkre.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/13-benefits-of-fish-oil
Borítókép forrása: pexels.com