Azt mindenki tudja, hogy az aszkorbinsav az egyik legfontosabb vegyület, amivel naponta jó, ha megtámogatjuk szervezetünket.

A C-vitamin számtalan biokémiai folyamatunkban szerepet játszik, segíti pl. a kollagén beépülését és szintézisét, segíti az immunrendszer működését, szükséges a fertőzések elkerüléséhez vagy legyőzéséhez, jót tesz a bőrnek, gyorsítja a sebgyógyulást, jót tesz a szájüreg egészségének, de igazából minden egyes szervünk hasznosítja valamilyen formában ezt a vízben oldódó vegyületet.

c_vitamin_oblites
Forrás: unsplash.com

Az aszkorbonsavból naponta minimum 100 mg-ot kell fogyasztani, ám ennek sokszorosa sem ártalmas, sőt, kifejezetten javallott. A vitamin feltalálója, a magyar Szent-Györgyi Albert például élete végéig közel napi 8000 mg-ot szedett és remek állapotnak örvendett. Ennyit persze nem kell pluszban bevinnünk, de a napi 500-1000 mg teljesen szabványérték. Manapság pedig, amikor komoly harcot vívunk a koronavírussal, időszakosan az influenzával és elterjedtek a daganatos megbetegedések, még hangsúlyosabb a C-vitamin (és a D-vitamin) magas dózisú bevitele. Betegség esetén akár 2000-3000 mg is fogyasztandó.

A C-vitamin öblítést vagy töltést néhány szakember ajánlja, akik úgy gondolják, hogy az időnként jóval magasabb bevitel erős méregtelenítő hatással lehet a szervezetre. A módszer lényege, hogy válasszunk ki egy napot, amikor olyan mértékben növeljük a vitamin bevitelét, hogy elérjük a teljesen híg széklet állapotát (amit mellékhatásként okoz). Természetesen nem szabad túl rendszeresen csinálni, de pár havonta meg lehet próbálni. Hatására olyan kellemetlenséget tapasztalhatunk a híg széklet mellett, mint a puffadás, gyomorégés.

Mindenképp csak úgy javasolják, ha az ember egész nap otthon tartózkodik. Aki IBS-sel, vese- vagy májproblémákkal küzd, annak tilos a C-vitamin ilyen mértékű felturbózása!

Forrás: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/vitamin-c-flush
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.