A kollagén étrend-kiegészítők virágkorukat élik, ami nem véletlen, hiszen a szépség egyik zálogának tartják a fehérje vegyületet.

A kollagén a testünkben legtöbbször és legmagasabb koncentrációban előforduló fehérje. Rengeteg fajtája létezik, és szinte az összes szövetünk felépítésében részt vesz. Az I.-es típusú kollagén a legtöbbet előforduló fajta, a bőrünk szövetét alkotja, felelős annak rugalmasságáért, de megtalálható a kötőszövetekben, inakban, csontokban.

kollagen_hatasa
Forrás: pexels.com

A II.-es típusú kollagén a porcszövet egyik alkotója, míg a III.-as típus például fontos alkotója a zsírszövetnek és az ereknek. A IV.-es típusú kollagén alkotja az ECM hálót, az V.-ös típus pedig a várandós anyák szervezetében van jelen nagy mennyiségben, de a létfontosságú szerveink is tartalmazzák, pl. A tüdő, máj.

Látható, hogy a kollagén testünk építőköve, összekötő anyaga, de sajnos a természetes termelődése 25 éves kortől lassulni kezd - ahogy a hialuronsavé is. Mivel a szervezetünk egyre kevesebb kollagént állít elő, egy idő után javasolt azt megtámogatni, belülről pótolni.

És, hogy miért belülről pótoljuk? A kollagén aminosavakból jön létre (prokollagén), és a szintéziséhez nélkülözhetetlen a C-vitamin megfelelő jelenléte. Vagyis az étrend-kiegészítők segítségével bekerülő kollagén először elemeire bontja a szervezet, majd a sejteken belül újra szintetizálja. Sok kozmetikai termék tartalmaz kollagént, de a szakértők véleménye az, hogy ezek kevésbé hatásosak, mert a bőrön át a nagy fehérje molekulák nem tudnak jól felszívódni. Ezért kell inkább kollagénben dúsan táplálkozni vagy táplálékkiegészítők formájában bevinni.

A kollagén fogyasztásának számos előnye van, tehát nemcsak “szépségvitaminként” kellene rágondolnunk.

  • A kollagén fogyasztásával erősíthetjük a körmöket, a hajat és a bőrt, megelőzhetjük a hajhullást vagy a köröm töredezést.

  • Általa egészségesebb lehet a csont- és porcrendszerünk.

  • Támogatja a szívet.

  • Táplálja az izomrendszert és ellenállóbbá, rugalmasabbá teszi az inakat.

  • Jót tesz az elmének, frissen tartja az agyat, javíthatja a hangulatot és csökkenti a szorongást.

  • A kollagén fogyasztása gyorsíthatja az anyagcserét és ezáltal támogatja a fogyást.

  • Jót tesz az emésztőrendszernek, mert erősíti a bélgát funkciót.

  • Mivel a szemfehérjénk is nagyrészt kollagénből áll, a látást is javíthatja.

Láthatjuk, hogy kollagént nemcsak a szépségre vágyó nőknek érdemes szedniük, de pl. a sportoló embereknek is. Beszerezhetjük kapszula és por formájában (marha, sertés, hal és szárnyas kollagén), vagy együnk sok húst, belsőséget, csontlevest, bőrös húsokat!

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/collagen-benefits#benefits
Borítókép forrása: pexels.com
 
Neked ajánljuk

A bakteriális vaginózis veszélyei a terhességben (x)

Babára, mamára is veszélyes lehet a bakteriális hüvelyfertőzés. A bőséges, halszagú folyással járó gyulladással mindenképpen keressünk fel szakorvost, és törekedjünk a meggyengült hüvelyflóránk helyreállítására.