Időről időre felbukkan ez a fehérje alapú étrend, de vajon érdemes kipróbálni? Nehéz manapság kiválasztani, hogy milyen étrend a megfelelő, az egészséges, és ami valóban kordában tartja a testsúlyunkat.

Csodadiéták nincsenek, a test egyszerűen működik: szénhidrát megvonásra és fokozott mozgásra feléli zsírtartalékait. Ha pedig túl sok a bevitt tápanyag, akkor raktároz. Közben a vércukorszint ingadozik, így sokszor törhet ránk az éhség. Ezért sem bírjuk sokáig a nem megalapozott étrendeket tartani.

atkins_diata_hatasossaga
Forrás: unsplash.com

Érdemes tehát nem „diétákban és kúrákban”, hanem étrendben és életmódban gondolkodni!

Az Atkins-diéta lényege a magas fehérjebevitel, és az alacsony szénhidrát és zsírbevitel. Ennek hatására a test elkezdi bontani a zsírszövetet, hogy energiát nyerjen. Hátránya, hogy az izomszövetet is feláldozhatjuk, ugyanis a szervezet ebből is könnyen nyer energiát. A módszer rövidtávon látványos eredményt hozhat, de ha utána nem építünk rá egy tudatos étrendet, akkor gyorsan kialakulhat a jojo effektus.

Az Atkins-diétában nem engedélyezett a cukor, az egyszerű szénhidrátok (édességek, pékáruk, fehér liszt), a hüvelyesek, gabonák, transzzsírok, magas cukortartalmú növények, keményítő (mint például a burgonyafélék). Helyettük magas fehérjetartalmú ételeket; húsokat, sok szárnyast, halakat, tengergyümölcseit, tojást, olajos magvakat és zöldségeket, tejtermékeket kell ennünk. Italok közül javasolt a sima víz, a zöld tea és engedélyezett a kávé.

Sokan úgy vélik, hogy az Atkins módszer már elavult, azóta a kutatók rájöttek, hogy vannak sokkal hatékonyabb és egészségesebb diéták is, amelyek alapja a ketózis. A ketogén étrend mellett a test ketonokat termel, vagyis nem szénhidrát alapon működik, hanem tisztán zsírból nyer energiát. Előnye, hogy nem ingadozik a vércukorszint, eltűnnek a zsírraktárak, nem épül le az izomzat, az agy kitűnően működik, nem fárad. Azonban ezek is nagy odafigyelést igényelnek, mert magasabb zsírbevitel szükséges a fenntartásához. A ketogén diéták finomhangolása a paleo-ketogén étrend, ami számos egészségi előnnyel járhat, ha szakemberre bízzuk a beállítását.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/atkins-diet-101
Borítókép forrása: unsplash.com