A B6-vitamin, más néven piridoxin fontos a fehérje-, zsír- és szénhidrát-anyagcseréhez, de részt vesz a vörösvértestek és az idegrendszer neurotranszmittereinek képzésében is.

A B6 vitamint nem tudja előállítani a szervezetünk, ezért mindenképp külső forrásból kell fedezni, ezek pedig a táplálékaink. Ritka az az eset vagy népcsoport, ahol hiánybetegség üti fel a fejét, egy kiegyensúlyozott étrenddel általában pótoljuk a kellő B6-vitamint. Bizonyos diéták, fogyókúrák vagy speciális étrendek esetén azonban sérülhet a napi szükséges mennyiség.

b6_vitamin
Forrás: unsplash.com

B6 vitamint tartalmaz nagyobb mennyiségben a halak húsa, a pulykahús, a hüvelyesek, a banán, de a burgonyafélék is. És, hogy milyen előnyökkel jár, ha a szervezet meg van támogatva a piridoxin által?

  • Egészséges lesz az idegrendszerünk, hiszen ahogy a többi B-vitamin is, a B6 is segíti az idegsejtek munkáját, a köztük lévő ingerületátvivő anyagok, a neurotranszmitterek képzésében vesz részt. Mivel támogatja az idegrendszert, így kedvezően hathat pszichés problémák esetén, jót tesz a memóriának, koncentrációnak, és késleltetheti az Alzheimer-kór vagy egyéb demenciás állapotok kialakulását.

  • A megfigyelések szerint gyulladáscsökkentő hatása van, ami számos problémánál segíthet. Az olyan krónikus betegségeknél, mint az ízületi gyulladás, nagyon előremutatóak voltak a vizsgálatok eredményei. Mivel bizonyos daganatos betegségek is gyulladást okoznak vagy gyulladásos eredetűek, a B6 szedése ezeket is pozitív irányban mozdíthatja el.

  • A B6-vitamin szerepet játszhat a szembetegségek, különösen az idősebb felnőtteket érintő látásvesztés, az úgynevezett korral járó makula degeneráció (AMD) megelőzésében. Ennek oka a túl sok homocisztein a vérben, amit a B-vitamin képes csökkenteni.

  • A túl sok homociszteinnel, vagyis a B6 hiánnyal hozták kapcsolatba az erek elzáródását is, ami akár komoly szív-érrendszeri elváltozásokat is okozhat- Tehát a B6 feltétlenül szükséges a keringési rendszer egészségesen tartásához is.

  • A hemoglobin termelésében betöltött szerepe miatt a B6-vitamin hasznos lehet a vashiány okozta vérszegénység megelőzésében és kezelésében is. A hemoglobin egy vörösvérsejt fehérje, amely oxigént szállít. Ha alacsony a hemoglobinszintünk, a sejtjeink nem kapnak elegendő oxigént, ennek eredményeként vérszegénység alakulhat ki, és gyengének vagy fáradtnak érezhetjük magunkat.

  • A B6-vitamint évtizedek óta használják a terhesség alatti hányinger és hányás kezelésére, vagyis a reggeli rosszullétek mérséklésére. Bár a pontos mechanizmusa nem ismert, az biztos, hogy a magzat fejlődésének is jót tesz, főleg az idegrendszere kialakulásának.

  • A megfigyelések szerint a B6 javíthatja a hangulatot, csökkentheti a letargiát, depressziót. Valószínűleg ez is az idegrendszerre gyakorolt pozitív hatásaival hozható összefüggésbe.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b6-benefits
Borítókép forrása: unsplash.com