A C-vitamint 1928-ban fedezte fel Szent-Györgyi Albert. Azóta tudjuk, mennyire fontos az egészségünk szempontjából, hogy eleget vigyünk a szervezetünkbe.

Mindannyian tudjuk, hogy a C-vitaminnal az immunrendszerünket erősítjük, hiszen fokozza a fehérvérsejtek számát és működését. A hideg évszakokban ezért különösen jó, ha többet fogyasztunk belőle. Ezen kívül védelmet nyújt a sejtjeink, a bőrünk, a csontjaink és az ereink számára, valamint a sebgyógyulásban is fontos szerepe van.

Mivel ez a vitamin az antioxidánsok közé tartozik, képes megkötni a szabadgyököket, csökkentve ezzel a daganatos megbetegedések kockázatát.

Szervezetünk nem tudja sokáig tárolni a C-vitamint, ezért érdemes naponta bevinni belőle, legjobb, ha az ételeken keresztül. Az ajánlott minimális mennyiség 60 milligramm, de ennél többet szükséges fogyasztani. Milyen gyümölcsökben és zöldségekben található meg?

  • homoktövis
  • barbadosi cseresznye, vagyis acerola
  • citrusfélék - narancs, citrom, mandarin, grépfrút
  • paprika, paradicsom
  • csipkebogyó
  • petrezselyem, kelbimbó és egyéb zöldségek
  • savanyú káposzta
c_vitamin
Forrás: unsplash.com

Mit okoz a hiánya?

A nem megfelelő táplálkozást követők mellett az alkoholizmusban, veseelégtelenségben, anorexiában szenvedőknél léphet fel C-vitamin hiány. Elsősorban az immunrendszer gyengülését okozza, így hamarabb betegedhetünk meg, ha szervezetünkbe kórokozók jutnak. Meglátszik a bőrünkön is, ha nem viszünk be eleget a szervezetünkbe, mert a kollagéntermeléshez is hozzájárul. Ha gyakran vérzik az orrunk és az ínyünk, akkor is a hiányára kell gyanakodnunk. Vérszegénységet nem csak vashiány, hanem C-vitamin hiány is okoz.

Egyik legismertebb betegsége a skorbut, amit tengeri pestisnek is neveztek, mert a korábbi évszázadokban a tengerészek körében fordult elő. A hosszú hajóutak nem kedveztek az egészséges táplálkozásnak, így a legénység körében gyakori volt a kimerültséggel, ízületi érzékenységgel kezdődő, majd fogvesztéssel, ínysorvadással, vérszegénységgel folytatódó hiánybetegség. Sok gyógymóddal próbálkoztak, de a legjobb megoldás a C-vitamin felfedezésével érkezett el.

Túladagolni sem szabad, mert hasfájást, hasmenést, puffadást okozhat. Ezért a változatos étrend mellett naponta kevesebb, mint 1000 milligramos C-vitamint vegyünk be, így nem kell a túladagolástól tartanunk.

Borítókép forrása: unsplash.com