Télen kevesebbet vagyunk szabad levegőn, ritkábban mozgunk, és zöldségből-gyümölcsből sem jut annyi, mint korábban.

Van megoldás!

Mi hiányzik télen?

A tapasztalat azt mutatja, hogy ősszel és télen – ahogy csökken a friss zöldségek-gyümölcsök választéka –, sokaknál előtérbe kerülnek a nehéz, túl zsíros, olajban sült fogások, és szívesen eszünk készételeket is. Ezekkel azonban kevesebb vitamin és ásványi anyag jut a szervezetünkbe, így lassacskán kimerülnek a készleteink. Érdemes tehát tudatosan törekedni arra, hogy télen is a könnyű ételeket, a zöldségeket, halakat, sovány húsokat részesítsük előnyben, és figyeljünk az egészségünk megőrzéséhez szükséges tápanyagok bevitelére.

A szervezetünknek télen is szüksége van az alábbiakra:

  • A-vitamin, B-vitaminok, C-, D-, E-, H-vitamin, folsav
  • cink, magnézium, kalcium, szelén, vas

Az A-vitaminnak például kiemelt szerep jut a látás folyamatában. B12-vitaminra, E-vitaminra, folsavra és cinkre többek között a DNS- láncok képződéséhez van szükségünk, az anyagcserénket pedig a B1– és B6-vitaminok, illetve a biotin (H-vitamin) is segítik. A csontrendszer felépítéséhez D-vitamin, kalcium és a magnézium is szükséges, a pajzsmirigyhormonok képződésében pedig a szelénnek van fontos szerepe. A C- és az E-vitamin, valamint a cink hatékony antioxidánsokként védenek a szabad gyökök káros hatásai ellen. A vas pedig számos enzim működéséhez nélkülözhetetlen.

A hiánybetegségek megelőzésében komoly szerephez jut a létfontosságú tápanyagok pótlása. A mikrotápanyagokat komplex formában tartalmazó készítményeket a hétköznapi szóhasználatban multivitaminoknak hívjuk. Az ideális multivitamin komplex, lehetőség szerint tartalmazza a szervezet számára szükséges vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket, valamint az alkalmazott dózisok a táplálkozási referenciaértékek (ajánlott napi beviteli értékek) közelében vannak, vagyis nem indokolt megadózisok alkalmazása.

Teljes egyensúlyban

A kiegyensúlyozott és vitamindús táplálkozás mellett az aktív életmód is elengedhetetlen kelléke az egészséges életnek, akkor is, ha a négy fal közé kényszerülünk. Az otthon is végezhető mozgásformák közül a jóga vagy a torna például remek választás lehet. A lényeg, hogy a benti lét ne jelenthessen semmiféle kifogást a napi mozgás elhagyására. Fordítsunk figyelmet a lelkünkre is, keressünk kellemes, pihentető elfoglaltságot. Vegyünk például egy forró fürdőt, gyújtsunk meg egy gyertyát, tegyük fel a kedvenc lemezünket, huppanjunk le a kanapéra egy régóta halogatott könyvvel vagy nézzünk meg egy jó kis filmet.

 

Támogatott tartalom.

 

 
Neked ajánljuk

A bakteriális vaginózis veszélyei a terhességben (x)

Babára, mamára is veszélyes lehet a bakteriális hüvelyfertőzés. A bőséges, halszagú folyással járó gyulladással mindenképpen keressünk fel szakorvost, és törekedjünk a meggyengült hüvelyflóránk helyreállítására.