Sokan szedünk multivitaminokat azért, hogy a szervezetünk vitaminszükségletét fedezzük. Lássuk, mik azok, amik jó, ha benne vannak az étrend-kiegészítőnkben!

D-vitamin

A D-vitamin erősíti az immunrendszert, segít a kalcium felszívódásában, megelőzi a hajhullást és a csontritkulást, valamint csökkenti a hátfájdalmak gyakoriságát. Halakban, tojássárgájában is megtalálható, de a legfőbb forrás a napfény, mely által szervezetünk termelni kezdi a D-vitamint. Persze erre nem mindig van lehetőségünk, így fontos plusz vitamin formájában magunkhoz vennünk.

Magnézium

Stresszcsökkentő, idegnyugtató és energianövelő hatásával a magnézium a rohanó élet egyik legfontosabb eleme. Emellett a jó alvásban is fontos szerepet játszik, az izom és idegmunkát is befolyásolja, és egyensúlyban tartja a vércukorszintet. Tofu, szója, articsóka, babfajták, tökfélék, spenót, barnarizs - csak néhány azon élelmiszerek közül, melyek sok magnéziumot tartalmaznak.

Kalcium

Az erős csontok és fogak elengedhetetlen szükséglete a megfelelő kalciumbevitel, amit tejtermékekben, halakban, brokkolbian és kelkáposztában, csonthéjasokban és a belőlük készült krémekben, valamint a hüvelyesekben találhatunk meg, ha épp nem vitamintabletta formájában fogyasztjuk.

vitamin
Forrás: pexels.com

Cink

Az időskorúaknak, illetve azoknak, akiket napi szinten sok stressz ér, tipikusan alacsonyabb a cink-szintjük - utóbbiba pedig nagyjából az egész lakosságot beleérhetjük. A cink segít a szervezetünknek a szénhidrátokat, fehérjéket és zsírokat energiává alakítani, és a sebgyógyulásban is szerepet játszik. A tökmagban, belsőségekben, tahiniben, szardíniában és a barna rizsben is sok van belőle.

Vas

Nem mindenkinek van szüksége ugyanakkora mennyiségű vasra, de mindenképp fontos alkotóeleme kell, hogy legyen egy multivitaminnak. A vas főleg a vörös húsokban található meg, és általa jobban működik az agyunk, több energiánk és egészséges vörösvérsejtünk van. A menstruáció alatt, tinédzserkorban és várandósság idején több vasra van szükség, mivel elengedhetetlen elem a növekedéshez és fejlődéshez.

Folsav

A folsav a magzati fejlődésben és szülési rendellenességek megelőzésében játszik nagy szerepet, de a körömnövekedésben, depresszió elleni küzdelemben is fontos szerepe van. Legtöbbször a sötétzöld leveles zöldségekben, avokádóban, babban és citrusfélékben találjuk meg.

B12-vitamin

A B12-vitamin legnagyobb szerepe abban áll, hogy egészségesen tartja testünk vér- és idegsejtjeit, valamint segít a DNS létrehozásában. A legtöbb élelmiszerforrása állati eredetű, így a vegetáriánusoknak és vegánoknak oda kell figyelniük a vitaminbevitelre.

Borítókép forrása: pexels.com