A P-vitaminnak is nevezett vegyület csoport gyümölcsökben, zöldségekben, teában, kakaóban és borban található. Ezek adják bizonyos élelmiszerek színét, védelmet nyújtanak a növényeknek az UV sugarak és fertőzések ellen, de az emberben is remekül hasznosulnak.

A flavonoidok, más néven bioflavonoidok, a polifenol növényi vegyületek családjába tartoznak, és több mint 6000 vegyületük ismert. Amikor a tudósok 1930-ban először kivonták egy narancsból, azt egy új típusú vitaminnak gondolták, ezért P-vitaminnak nevezték el. Ezt a nevet ma már nem használják, mivel a flavonoidok nem vitaminok.

p_vitamin
Forrás: unsplash.com

A flavonoidok a növényekben szervezetében megakadályozzák a fertőzéseket, védenek a napsütéstől és a környezeti hatásoktól, és vonzzák a rovarokat a beporzáshoz. Számos mély színű gyümölcs és zöldség színéért is felelősek, mint például a bogyósok, a cseresznye és a paradicsom (antocián tartalom).

Kutatások alapján a flavonoidok számos egészségügyi előnyt adnak az emberi szervezet számára is, pl. segíthetnek megelőzni a szívbetegségeket, a cukorbetegséget és más komoly problémákat. A flavonoidok egyik legjobban tanulmányozott funkciója az, hogy antioxidánsként működnek, vagyis csökkentik a reaktív molekulák, az úgynevezett szabad gyökök képződését, amelyek sejtkárosodáshoz és betegségekhez (daganatok) vezethetnek.

A flavonoidok hatását jobbára csak laboratóriumi, kémcsöves vizsgálatok igazolják, ennek ellenére valószínűsíthető, hogy mint általában a növényi hatóanyagok és antioxidánsok, az emberi szervezetben is így működnek. Előnyeik:

  • Immunrendszer erősítők, csökkenthetik a gyulladásokat, segíthetnek leküzdeni a fertőzéseket.

  • Az agy egészségvédelme. Számos tanulmány vizsgálta a kakaó flavanolokat, és ezek arra jutottak, hogy védik az agysejteket, és gyorsítják annak tevékenységét, mivel az ingerületátvitelt segítik a neuronok között. Vagyis javíthatják a memóriát, koncentrációt.

  • Bizonyos flavonoidok magas étrendi bevitele a 2-es típusú cukorbetegség alacsonyabb kockázatával jár együtt. Minden nap 300 mg flavonoid elfogyasztása után 5%-kal csökkent a cukorbetegség kockázata.

  • Szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésére, a kockázatok csökkentésére. A tanulmányok alapján bizonyos flavonoidok, különösen a flavonolok, antocianidinek, proantocianidinek, flavonok, flavanonok és flavan-3-olok bevitele jelentősen csökkentheti a szívbetegségek kockázatát.

A flavonoidok pótolhatóak étrend-kiegészítők, növényi italok formájában, de bejutnak a szervezetbe a gyümölcsök, zöldségek fogyasztásával is, illetve tartalmazza őket a keserű csokoládé, a kakaó, a teafélék és a vörösbor is.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-p
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Pénisznagyobbító műtét: megéri a kockázatot?

A Penuma egy félhold alakú, orvosi minőségű szilikondarab, amelyet a pénisz bőre alá helyeznek, hogy a pénisz hosszabb és szélesebb legyen.