A szem kiszáradásos tüneteinek enyhítésére számos módszer létezik a vitaminok szedésétől a szemcseppek használatáig.

A szemünk egy nagy vízmennyiséget magába foglaló érzékszerv, melynek működéséhez elengedhetetlen, hogy a látószerv hidratált maradjon. Pislogás útján a könnycsatornáinkban termelődő nedvességgel folyamatosan óvjuk a szemet a kiszáradástól. Ám vannak esetek, amikor a szem gyakori kiszáradása mégis probléma lesz. Ezt okozhatja az is, hogy nagyon kevés folyadékot fogyasztunk a nap folyamán, és alapból az egész szervezetünk dehidratált. Előfordulhat genetikai meghatározottság is, amikor a könnyzacskóink nem tárolnak vagy termelnek elég nedvesítő anyagot. A kiszáradást okozhatja akár allergia is, túl száraz levegő, szél vagy légkondicionáló berendezés, de kontaktlencse használat is.

vitamin_szemek
Forrás: unsplash.com

A kiszáradó szaruhártya és szem több kellemetlenséggel is járhat, kísérheti égő, viszkető érzés, bőrpír, gyulladás és akár látásromlás is. Ha a tüneteink enyhék, akkor étrend-kiegészítőkkel és egyéb praktikákkal tehetünk ellene, ám, ha súlyosbodik a probléma, gyulladás lép fel, erős fájdalmaink vannak, akkor haladéktalanul keressük fel a szemorvost!

Bizonyos vitaminok, illetve természetes hatóanyagok támogathatják a szemünk egészségét, a látásunk élességét, és megelőzhetjük velük akár az időskori szemproblémák gyors kialakulását.

  • A kutatók szerint az A-vitamin javítja a könnyfilm simaságát és vastagságát. Ez a vékony folyadékréteg a szemünkön. Az A-vitamin támogatja a könnyképződést is, illetve előanyaga a béta-karotin kiváló antioxidáns. Az A-vitamin így nemcsak a látásunkat támogatja, de a bőrünket és immunrendszerünket is.

  • Tanulmányok alapján a D-vitamin hiánya szemszárazságot okoz, míg a megfelelő mennyiség bevitele ellensúlyozhatja azt, és a szaruhártyát is védi. A D-vitamin nagyon erős antioxidáns, kiváló immunerősítő is. Szedhetünk belőle napi 2000-3000 NE-gel.

  • A kutatók szerint a B12-vitamin javíthatja a szaruhártya idegrétegét, és a szem külső felületén lévő idegeket. Ez segíthet csökkenteni a száraz szemhez kapcsolódó égő érzést.

  • Az omega-3 zsírsav tartalmú táplálékkiegészítők szintén segíthetnek, hiszen gyulladáscsökkentő hatásúak, és rengeteg pozitív élettani hatásuk van.

  • Érdemes műkönnyet is használni. Számos készítmény elérhető, ami nem tartalmaz gyógyszert, csak olyan összetevőket, melyek táplálják a szemet és felfrissítik a látást. Ha kontaktlencsét hordunk, érdeklődjünk, melyik fajta használható ez esetben is.

  • Figyeljünk arra, hogy kerüljük a szelet, használjunk párásító berendezést, és igyekezzünk csökkenteni a kijelzők és képernyők előtt töltött időt!

Forrás: https://www.healthline.com/health/dry-eye/vitamins-for-dry-eyes
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mi is az a Flurona?

Amikor a pandémia elkezdődött, a szakemberek azt mondták, hogy a COVID-19 olyan, mint az influenza. De mi a jelenlegi helyzet?