A B7 vitaminnak és H-vitaminnak is nevezett vegyület szerepet játszik a bőr szépségének megóvásában, sőt, a keratintermeléshez is nélkülözhetetlen.

A biotin a B-vitamin csoport egyik tagja, tehát vízben oldódik, és gyorsan ki is tud ürülni a szervezetből, mivel nem raktározódik el a zsírszövetekben. A B-vitaminok alapvetően nagyon fontosak a sejtek anyagcsere folyamatai szempontjából, segítik a zsírok és szénhidrátok energiává alakítását. Emellett a B-vitaminok az idegrendszer vitaminjai is, táplálják és erősítik a neuronokat, csökkentik a stresszt, és annak káros hatásait.

biotin_hiany
Forrás: pexels.com

Ezeken felül a biotin ráadásul igazi szépségvitamin, amit R-koenzim néven is emlegetnek olykor. A biotin hatására a bőrsejtek megújulnak, regenerálódnak, de serkenti a keratin termelést is, amely a szaru, vagyis a haj, köröm és bőr építőanyaga. Jó hír, hogy ritkán szenvedünk biotin hiányban, mivel a bélflóránk hasznos baktériumai képesek a szintézisére – vagyis előállítják, ha megvannak a kellő alapanyagok hozzá.

Mivel elő is állítjuk a biotint, és ételeink jó része is tartalmaz B-vitaminokat, elég ritka, hogy hiányállapot lép fel, de nem árt azért ismerni a tüneteket:

  • vörös kiütések a bőrön, különösen az arcon

  • száraz vagy hámló bőr, kirepedezett szájzug

  • szemszárazság

  • töredezett haj, hajhullás

  • fáradtság, étvágytalanság

  • álmatlanság vagy alvási nehézség

  • hányinger, gyakori gyomorrontás

  • depresszió

  • égő, bizsergő vagy szúró érzés a kézben és a lábban

  • izomfájdalom, járási nehézségek

A B7 hiány kimutatása vérvizsgálattal lehetséges. Okozhatja gyógyszeres kezelés, bélproblémák – pl. Crohn betegség vagy felszívódási zavarok, drasztikus diéta vagy nagyon ritkán örökletes enzimhiány.

A biotin pótlása szerencsére gyerekjáték, egy felnőttnek mindösszae 30 mikrogramm a napi szükséglete. Sok-sok élelmiszerünk tartalmazza, így a:

  • zöldborsó, hüvelyesek és lencse

  • napraforgómag és napraforgóolaj

  • sárgarépa, karfiol és gombák

  • főtt tojás, különösen a tojássárgája

  • húsok és belsőségek, beleértve a májat és a vesét

  • tejtermékek

  • tenger gyümölcsei

  • teljes kiőrlésű gabonák, de a kukorica és árpa is.

Forrás: https://www.healthline.com/health/biotin-deficiency
Borítókép forrása: pexels.com