A fogínygyulladás, amelyet a lepedék felhalmozódása okoz, a cukorbetegség ötödik szövődménye a szív-, ideg-, vese- és szembetegségek után.

Az ínybetegség akkor alakul ki, amikor a baktériumok felhalmozódnak a fogakon és azok körül, amelyek az ínybe is behatolnak. Az ínybetegség rosszabbodásának oka, ha cukorbeteg, mert fokozottabb a gyulladásos reakció a baktériumra.

Miért nehezíti az ínybetegség a vércukorszint szabályozását?

Amennyiben ínybetegség alakul ki, és nem kezelik, az akár az állkapocscsont eróziójához is vezethet. Ez viszont a fogak kilazulását és az íny károsodását okozhatja. A kezeletlen cukorbetegségben szenvedő betegek esetében jóval gyakoribb a fogágygyulladást, mint azoknál, akik kezeltetik a cukorbetegségüket.

cukorbetegség ínybetegség
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Néhány jel, ami arra utal, hogy ínybetegsége van:

  • vörös, duzzadt és/vagy vérző fogíny
  • laza vagy érzékeny fogak
  • tartósan rossz lehelet.

Ha cukorbeteg, és mérsékelten előrehaladott fogágybetegsége van, nehezebb lehet a vércukorszint szabályozása. Szakember által végzett professzionális tisztításra, antibiotikumokra vagy akár szájsebészeti beavatkozásra is szüksége lehet attól függően, hogy mennyire előrehaladott az ínybetegség.

5 tipp az ínybetegségek megelőzésére

Kövesse az alábbi tippeket, hogy elkerülje a fogínybetegséget:

  • Kerülje a savas italokat, például a szódát, az energiaitalokat és a citromos vizet. Ezek erodálhatják a fogak zománcát, ami szuvasodáshoz vezethet.
  • Naponta használjon fogselymet, de óvatosan, hogy elkerülje a vérzést.
  • Mosson fogat két teljes percig, naponta kétszer. Használjon puha sörtéjű fogkefét finom mozdulatokat végezve, és ügyeljen arra, hogy elérje az összes fogát. A cél a lepedék felhalmozódásának megszüntetése.
  • Ne felejtse el néhány másodpercig finoman megmosni a nyelvét is, hogy megszabaduljon a baktériumoktól.
  • Évente legalább kétszer keresse fel a fogorvosát.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.