Az étrend és a testmozgás hatása az immunrendszer erősítésében már ismert, de az optimális mentális és lelki egészség elérése is ugyanolyan fontos.

Ezen állítás alapja az a tény, hogy az agy szorosan kapcsolódik a test minden szervéhez, különösen az immunrendszerhez. Ugyan ez némileg ellentmondásosnak tűnhet, de néha a gondolataink más szervrendszerekben is megnyilvánulnak, például amikor a gyomorban azt a kellemetlen érzést tapasztaljuk, hogy valami rossz fog történni.

Hogyan befolyásolja a stressz az immunrendszert?

A fizikailag és szellemileg megterhelő helyzetek károsan hatnak az immunrendszer működésére, ami a test gyulladásának növekedéséhez vezethet. A szervezetben kialakult gyulladás számos betegség kialakulásának kockázatát növeli, és fogékonnyá tesz bennünket a gyakori fertőzésekre.

Ennek okai összetettek. A stressz akut formájában, az úgynevezett „harc vagy menekülés” válasz a jó. A krónikus stressz (például a munkahelyi vagy anyagi biztonsággal, a kapcsolatokkal, saját vagy szerettei egészségével kapcsolatos aggodalmak) nem jó, és idővel leronthatja az immunológiai egészségünket.

Az agy két alternatív útvonalon is kibocsátja az idegjeleket: a szimpatikus rendszer (amelynek célja, hogy élesen felpezsdítsen bennünket, de krónikusan megterhelő) és a paraszimpatikus rendszer (célja, hogy megnyugtasson minket, és kísérletileg bebizonyosodott, hogy gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik) útján. A trükk az, hogy megtanuljuk, hogyan kell ezeket szabályozni az optimális immunológiai egészség elérése érdekében.

mindfulness immunrendszer
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Az immunrendszer edzése a stressz csökkentésével

Ma már rengeteg bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy az immunrendszert a stressz csökkentésén keresztül lehet „edzeni” azáltal, hogy gyakorolják azt, amit egyesek elme-test gyógyászatnak neveznek. Ezen elnevezés alatt számos olyan technika (például jóga, tai chi) található, amelyek idővel gyakorolva nyugtató hatásúak az elmére és a lélekre, valamint gyulladáscsökkentők.

Az éberségi technikák, mint például a meditáció, számos formában és gyakorlattípusban léteznek, és akár az egész életen át végezhetők. Bizonyíték van azonban arra is, hogy akár egyetlen napi vezetett meditáció is hatással lehet génjeink be- és kikapcsolására.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix