A krónikus obstruktív tüdőbetegséggel (COPD) kapcsolatban számos téves információ „kering” a köztudatban, ezek valóságalapja azonban megkérdőjelezhető.

1. mítosz: Csak a dohányosoknál alakul ki

Bár a COPD gyakran társul a dohányzással, nagyon sok olyan COPD-ben szenvedő beteg van, aki soha életében nem dohányzott.

2. mítosz: Nem kezelhető

A COPD kezelhető, és ha megjelennek a tünetek (például köhögés, légszomj, nehezített légzés), sok lehetőség kínálkozik arra, hogy a beteg állapotát elviselhetőbbé tegyék. A betegség ugyan nem visszafordítható, de a tünetek kontrollálhatók, a tüdő további károsodása pedig megelőzhető.

A gyógyszeres kezelés mellett fontos a dohányzásról való leszokás, az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás, valamint az influenza és a tüdőgyulladás elleni oltások beadatása a súlyos, a COPD tüneteit fokozó betegségek megelőzése érdekében.

A gyógyszerek közé tartoznak az inhalátorok, amelyek szabadabbá teszik a légutakat vagy csökkentik a légúti gyulladásokat, a kiegészítő oxigén és az alfa-1-antitripszin (A1AT) infúziók, ha örökletes hiánya van. A PDE4 enzim inhibitorok néhány betegnél csökkenthetik a gyulladást.

COPD dohányzás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

3. mítosz: Ha kialakult a betegség, akkor már késő leszokni a dohányzásról

Néhány beteg úgy gondolja, hogy miután diagnosztizálták nála a COPD-t, nincs „értelme” a dohányzásról való leszokásnak, de soha nem késő abbahagyni, mert ez lelassítja a betegség progresszióját. Sajnos a COPD-t jellemző tüdőkárosodás kumulatív, ami azt jelenti, hogy nem múlik el a leszokás hatására. Ha azonban elég korán leszokik a dohányzásról vagy – amennyiben ez nem sikerül - átáll a nikotint tartalmazó, de kevésbé ártalmas melegített dohánytermékek használatára, „visszatérhet” a normális állapotot megközelítő tüdőműködés.

4. mítosz: Nehezíti a testmozgást

Ha a légszomj túlságosan megnehezíti a fizikai aktivitást, a szakorvos tüdőrehabilitációt javasolhat, ahol a terapeuták speciális légzési technikákat, gyakorlatokat tanítanak és táplálkozási tanácsokat adnak a COPD-vel való élet megkönnyítése érdekében.

Emellett a mérsékelt testmozgás nem károsítja a tüdőt, hanem valójában csökkentheti a COPD tüneteit, erősítheti a szívet és csökkentheti a stressz mértékét. Érdemes beiktatni 20-30 perc edzést heti három-négy alkalommal, kombinálva az aerob mozgásformákat (például séta, úszás, kerékpározás) a nyújtó és erősítő gyakorlatokkal.

Forrás: https://health.clevelandclinic.org/4-biggest-myths-copd-cope/
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix