A menopauza időszakára való „áttérés” gyakran kevésbé drámai, mint amilyennek hinné. Érdemes előre felkészülnie az élete következő szakaszára.

1. Menopauza: ez egy természetes folyamat

Hivatalosan a menopauza akkor következik be, ha 12 hónapja nem volt menstruációja. A perimenopauza, a menopauza előtti szakasz azonban néhány hónapot vagy akár egy évtizedet is igénybe vehet. A perimenopauza átlagosan 40 éves korban kezdődik és körülbelül négy évig tart. Ebben a fázisban a petefészkek fokozatosan kevesebb ösztrogént termelnek. Ez azt jelenti, hogy a menstruációs ciklusok megváltoznak (például hosszabb vagy rövidebb ideig tartanak, a vérzés mértéke havonta változik) a hormonok ingadozása miatt. Végül a menstruáció teljesen megszűnik.

menopauza stresszkezelés
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

2. Ismerje meg a perimenopauza tüneteit

A menopauza közeledtével a tünetek fokozódhatnak, beleértve az álmatlanságot, a hüvely szárazságát, az alacsony libidót (szexuális vágyat) és a hőhullámokat. Utóbbiakat az ösztrogén termelésben bekövetkező változások okozzák. A hormonpótló kezelések és az életmód megváltoztatása (például az étrend módosítása és a stressz kezelése) jelentősen enyhítheti a tüneteket.

3. Lehet, hogy nem a menopauza az oka a tüneteinek

A középkor időszakában rengeteg tényező befolyásolja a nők testi és lelki egészségét. Ezek közül néhány (például a pajzsmirigy rendellenességei, krónikus arcüreg-fertőzések) utánozhatja a menopauza jeleit. A lényeg, hogy nem kell együtt élni a kellemetlen tünetekkel, bármi legyen is az oka. Keresse fel az orvosát, hogy megtudja, mi okozza a panaszokat és hogyan lehet azokat a leghatékonyabban kezelni.

4. Életmódváltás - megkönnyítheti a menopauzát

Annak érdekében, hogy kevésbé zavarók, súlyosak legyenek a menopauza tünetei, fontolja meg alábbi életmódi tippek betartását:

  • egészséges étrend sok kalciummal
  • rendszeres testmozgás
  • stresszkezelési technikák alkalmazása (például jóga, meditáció)
  • a koffein- és az alkoholfogyasztás korlátozása
  • legalább 7-8 óra alvás
  • az egyéni kiváltó tényezőket (például fűszeres ételek, forró zuhany) azonosítása, amelyek „fellángoltatják” a hőhullámokat.

5. Hormonpótló terápia - enyhülést hozhat

Ha a menopauza tünetei egyéb módon nem enyhíthetők, a gyógyszerek segíthetnek. A kezelés különösen akkor hasznos, ha a hőhullámok zavarják az éjszakai alvást. A nők gyakran azt tapasztalják, hogy a szorongás és a depresszió enyhül, amint a hőhullámok és az éjszakai izzadás megszűnik.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix