Ha depresszióban szenved, tehetetlennek és reménytelennek érezheti magát, amikor egy epizód elkezdődik, de küzdhet ellene.

Bár nem minden esetben lehet megelőzni vagy gyógyítani a depressziót, egy-egy epizód súlyossága hatékonyan csökkenthető és megelőzhető a különböző megküzdési eszközökkel. Íme, néhány módszer a depresszió megelőzésére:

1. Ismerje meg a figyelmeztető jeleit

Az első lépés a depressziós epizód kezdetének érzékelési képességének fejlesztése. Minél korábban veszi észre, hogy a depresszió „bekúszik”, annál hamarabb tehet proaktív lépéseket. Megváltozik-e az alvási szokása vagy az étvágya? Apatikus lesz? ingerlékenyebb? Elzárkózik a szeretteitől? Ha felismeri saját jeleit, tegyen mielőbb lépéseket a depresszió megelőzésére és leküzdésére.

2. Kérje szakember segítségét

Sokan akkor kezdenek elszigetelődni, amikor depressziósnak érzik magukat, de ez szinte garantáltan rosszabbá teszi. Küzdjön a visszavonulási késztetés ellen. Ehelyett forduljon megbízható családtagokhoz, barátokhoz, munkatársakhoz vagy szakemberhez. Ha még nem jár terapeutához, itt az ideje, hogy keressen egyet.

3. Helyes alvási szokások kialakítása

A depresszió gyakran megzavarja az alvási szokásokat, ami miatt túl sokat vagy túl keveset alszik. Próbáljon következetes alvási ütemtervet fenntartani - jobban fogja érezni magát. Kerülje el a késztetést, hogy napközben szunyókáljon vagy ébredés után túl sokáig feküdjön az ágyban. Ha nem tud elaludni, korlátozza a koffeinbevitelt és a képernyő előtt töltött időt a lefekvés előtt.

depresszió megelőzése
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

4. Egészséges étkezés

Az étvágy változásai gyakran kísérik a depressziót, megnehezíthetve az egészséges táplálkozási szokások megtartását. A helytelen táplálkozás azonban csak rontja a közérzetet. Ha általában többet eszik, amikor depressziós, vásároljon egészségesebb harapnivalókat.

5. Korlátozza az alkoholfogyasztást

Lehet, hogy egy hosszú nap után egy pohár alkohol mellett szeretne lazítani, de ez nem ajánlott a depresszió időszakában. Depressziós hatásként az alkohol rontja a hangulatot, és tönkreteszi a pihentető alvást.

6. Rendszeres testmozgás

A kutatások azt mutatják, hogy a testmozgás nemcsak a hangulat, hanem az energiaszint és az alvás javítására is hatékony eszköz. Nem szükséges a megerőltető edzés, egy 10 perces séta is feldobja a hangulatot.

7. Értelmesen töltse el a szabadidejét

A depresszió egyik jellemzője a kellemes tevékenységek iránti érdeklődés elvesztése. Még akkor is, ha nem motivált arra, hogy olyan dolgokat csináljon, amiket általában élvez, akkor is próbálja meg folytatni.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.