A függő személyiség nagyrészt tanult. Emellett egy másik hagyományosan nőies sztereotípia, azonban a férfiak körében is igen gyakori.

A függő személyiségzavar figyelmeztető jelei az alábbiak:

Mérhetetlen kényelmetlenség az egyedüllétben

Az „eltartott” személyek gyakran olyan társhoz kötődnek, akit létfontosságúnak tartanak. Ennek az az oka, hogy a világukat a következő szemüvegen keresztül látják: "Inkompetens és alkalmatlan vagyok, ezért támaszkodnom kell arra, hogy ragaszkodjak másokhoz, ők törődhessenek velem és meghozhassák döntéseimet." Ez a hiedelem az egyedülléttől való intenzív félelmet váltja ki, valamint túlzott ragaszkodáshoz és alázatos viselkedéshez vezet, ami megfojthatja a körülöttük lévő embereket. Amikor egy kapcsolat véget ér, az eltartott személy pánikba eshet, és kétségbeesetten új társat kereshet.

függő személyiségzavar
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Határozatlanság

A határozatlanság számos kérdésre kiterjedhet, mint például, hogy cseréljenek-e autót, menjenek-e hétvégi kirándulásra egy barátjukkal vagy mit szeretnének vacsorázni.

Az engedékeny viselkedés és a kezdeményezés hiánya a norma

A függő személyiségűek gyakran hajlamosak engedni másoknak, és nem rendelkeznek kezdeményezőkészséggel. Ez összefügg azzal a képtelenséggel, hogy döntéseket hozzanak, mivel úgy érzik, olyan döntést fognak hozni, amely feldühíti vagy más módon csalódást okoz partnerüknek. Nem engedhetik meg maguknak, hogy idegesítsék a társukat, mert ez ingerültséghez, elhagyatottsághoz és végső soron egyedülléthez és nem törődéshez vezethet. Sajnos ezt a szokást nehéz elengedni. Ennek az az oka, hogy a függő személyiségűek olyan környezetben nőnek fel, ahol a független gondolkodást elbátortalanították, sőt talán büntették is.

Kezelési lehetőségek

A személyiségzavarok az öröklött tulajdonságok és a tanult viselkedések vagy szokások összetett ötvözetei, így a függő személyiség jól reagál a kognitív-viselkedési terápiára.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.