A hasmenés egy olyan állapot, amelyet sajnos sok minden okozhat. De vajon tényleg van összefüggés a szorongás és a hasmenés között?

Hogyan játszik szerepet a szorongás a hasmenésben?

A kettő közötti kapcsolat az alapvető emberi ösztönökre és a hormonokra nyúlik vissza. Amikor stresszesek vagyunk, nagy nyomás alatt vagy veszélyes helyzetekben vagyunk, a természetes „küzdj vagy menekülj” ösztöneink fellángolnak, és bizonyos hormonok szabadulnak fel, hogy megvédjenek minket. A probléma az, hogy ezek a hormonok (különösen a kortizol) vastagbél-összehúzódásokat okozhatnak, amelyek hasmenést okozhatnak. Éppen ezért határozott igen a válasz arra a kérdésre, hogy a szorongás okozhat-e hasmenést. A szorongás alapvetően a stressz kifejezett és előrehaladott formája. A hosszan tartó stressz szorongáshoz és ennek következtében gyakoribb hasmenéshez vezet.

hasmenés stressz szorongás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Fontos megjegyezni, hogy a hasmenés oka lehet egyéb betegség (például irritábilis bél szindróma) és sok más tényező is, ezért meg kell határozni, hogy pontosan mi okozza, mielőtt elkezdenék a kezelést.

Mit lehet tenni a stressz által kiváltott hasmenés ellen?

Nem kell hagyni, hogy a szorongás és a hasmenés „befolyásolja” az életünket. Ha lehetőség szerint korlátozzuk a stresszt, előfordulhat, hogy a hasmenés önmagától is megszűnik. Íme, néhány módszer, amit kipróbálható:

  • A jóga ellazítja az elmét és a testet, és sokkal jobb alternatívája lehet a szorongásos hasmenés elleni gyógyszernek.
  • A szorongásos hasmenés elleni gyógyszer másik nagyszerű alternatívája a meditáció. Kezdjük mindössze tíz perc megszakítás nélküli meditációval a nap folyamán, és lassanként növeljük az időtartamot.
  • Természetesen előfordulhatnak olyan szélsőséges esetek, amikor szükség lehet a szorongásos hasmenés elleni gyógyszeres kezelésre.
  • Az egészségesebb étrend megváltoztatása szintén segíthet a stressz enyhítésében. Az evés utáni szorongásról gyakran számolnak be a stressz okozta hasmenéses problémákkal küzdők, és bár ez egy mentális kiváltó ok is lehet, jó kiindulópont az egészségesebb ételek fogyasztása.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.