Amint az időjárás melegebbé válik, a szakorvosok a vesekő okozta súlyos fájdalmak miatt hozzájuk forduló betegek számának növekedését tapasztalják.

Miért gyakoribb nyáron a vesekőképződés?

Egyrészt a vesekő túlnyomórészt (körülbelül 80 százalékban) kalcium alapú. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a szervezetünk télen több kalciumot „juttat” a vizeletbe. Ha túl sok kalcium van a vizeletben, vagyis úgynevezett hipercalciuria alakul ki, jelentősen megnő a vesekő kockázata, mivel ez a felesleges kalcium végül vesekővé alakulhat. Másrészt a fizikai aktivitás véd a kövek kifejlődésétől. Tehát a téli hónapokra jellemzőbb inaktivitás is megnöveli a vesekövek kockázatát. Harmadrészt pedig a nyári hónapokban a magasabb hőmérséklet és a kiszáradás a hidegebb időszakban keletkezett kövek további növekedéséhez és hirtelen megmozdulásához vezethetnek.

vesekovesseg
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Hogyan csökkenhető a kialakulás kockázata?

Az egészséges étrend betartásával és a hidratált állapot fenntartásával jelentősen csökkenthető a vesekő rizikója.

A több gyümölcs és zöldség elfogyasztása segíthet, ami a vizeletet kevésbé savasítja, és csökkenti a kövek képződésének kockázatát. A sót és a magas sótartalmú ételeket (például konzervek, előrecsomagolt készételek és rágcsálnivalók) is kerülni kell. Só helyett használhatók friss vagy szárított fűszernövények (borsikafű, kakukkfű, tárkony, bazsalikom, stb.) is.

Akinél fennáll a vesekő kockázata, igyon annyit, hogy a veséi legalább 2,5 liter vizeletet termeljenek naponta, különösen a nyári időszakban. A sok víz elfogyasztása elősegíti a vizelet hígítását, csökkenti a kristályok (például kalcium-oxalát, ami a vesekövek legtöbb típusát képezi) képződését és megakadályozhatja a vesekő kialakulását.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.