Az elegendő és pihentető éjszakai alvás létfontosságú az általános egészség és mentális jólét megőrzéséhez, de alvászavar esetén ezek zavart szenvednek.

A hét vagy több óra minőségi éjszakai alvás feltölti testet energiával és lehetővé teszi az elme teljes pihenését, ami segíti a mentális éberséget, a döntéshozatalt és a másnapi általános jó közérzetet. Ezért minden tőlünk telhetőt meg kell tennünk az alvási problémák megoldása érdekében.

Az alvászavar leggyakoribb okai

Az olyan külső hatások mellett, mint az ismétlődő zajok (síró csecsemőtől a horkoló partnerig), vagy az utazással kapcsolatos időváltozások, amelyek éjszaka ébren tartanak, az alvásmegvonás számos más formában jelentkezhet. Például néhány ember krónikus álmatlanságot tapasztal – olyan alvászavart, amelyben nehezen esik el és/vagy nem tud elaludni. Mások ciklusokat tapasztalhatnak, amikor felébrednek, de nem tudnak visszaaludni. Ha el tudnak aludni, de a megoldatlan problémákra vagy aggodalmakra összpontosítanak közvetlenül a lefekvés után, az befolyásolhatja az alvás tényleges minőségét. Az alváshiány a másnap tapasztalható fáradtságérzet mellett befolyásolhatja az ítélőképességet és érzelmi reakciókat is.

alvászavar okai
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Hogyan befolyásolhatja a stressz az alvást?

Ha a stresszes gondolatokat közvetlenül lefekvés előtt fókuszban tartja, akkor biztosan megakadályozhatja, hogy elaludjon vagy jól aludjon. Ennek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy a nap végén stressz-csökkentő módszereket alkalmazzunk, beleértve az alábbiakat:

  • tervezze meg a másnapi teendőket az esti órákban
  • fejlessze ki az elalvás előtti rituálét (például sétáljon vacsora után, vegyen egy hosszú fürdőt, fogyasszon el egy csésze koffeinmentes gyógyteát)
  • kerülje a túlstimulációt – például ne egyen, ne dolgozzon az ágyban
  • jógázzon vagy meditáljon, ami segíthet az ellazulásban
  • ha a fenti stratégiák nem segítenek az álmatlanságon, a kognitív viselkedésterápia jó választás lehet.

Betegségek, amelyek alvászavart okozhatnak

Az alvászavar számos egészségi problémára is utalhat, amelyeket megfelelő orvosi diagnózissal és terápiával hatékonyak kezelhetők. Ezek a betegségek akadályozhatják a pihentető alvást:

  • krónikus fájdalom
  • savas reflux
  • nyugtalan láb szindróma
  • alvási apnoe (férfiaknál és nőknél egyaránt)
  • menopauza okozta hormonális változások
  • cukorbetegség
  • alvajárás
  • depresszió
  • az idősödéssel kapcsolatos gyakori problémák.

Ha ezek bármelyike ​​fennáll, valószínűleg nem fog jól aludni éjszakánként, amíg a problémát nem azonosítják és kezelik megfelelő módon.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Kinek lehet ideális háziállat a kaméleon?

A vidám kinézetű, különleges mozgású hüllők mindenkit elvarázsolnak, viszont tartásuk több nehézségbe is ütközik, ezért nem mindenkinek ajánlottak!