Ha idegesek vagyunk, ha félünk valamitől, rágódunk valamin, ha komoly feladat előtt állunk, stresszelünk. Ez egy természetes mechanizmus, amit a túlélési ösztön hajt, így nem mindig negatív.

A stressz lehet pozitív, ha a túlélést szolgálja. Például, amikor egy balesetnél valaki olyan erőt tud kifejteni, amivel megmenti egy másik ottlévő életét. Az is pozitív stressz, mikor szerelmesek vagyunk, és az is, amikor a stressz hatására az agyunk felpörög és jobban teljesítünk egy vizsgán. A felesleges aggódás, félelmek, szorongás, pánik, mérgelődés viszont nem tesznek jót, mert olyan folyamatokat indítanak be, amelyek később negatív következményekkel járnak.

stress
Forrás: pexels.com

A stressz voltaképpen az idegrendszerünk és a hormonrendszerünk együttműködése. Vagyis az agy tudatában van a „vészhelyzetnek”, így utasítja a hormontermelő szerveket, hogy jutassanak a vérbe bizonyos anyagokat (hormon), mellyel cselekvésre, túlélésre késztetnek minket. Ilyen például az adrenalin.

Ha azonban a stressz nem szűnik meg, nem ürül ki a szervezetből például a kortizol (egy másik stressz hormon), akkor a szervek állandó pánik helyzetben maradnak, nem tudnak regenerálódni. Ezért veszélyes, ha hosszú távon stresszelünk, tépelődünk, vitázunk.

A stressz hatására az idegrendszer túlpörög, jön a depresszió, a szorongás, a letargia és mellé a krónikus fejfájás.

A gyomorsav túltermelődik, ez emésztési gondokhoz és szívtáji, égő érzéshez vezet.

A szív szaporán ver, a pulzus és a vérnyomás megemelkedik, a légzőrendszer túlműködik, így megnő az esély a stroke-ra, szívinfarktusra.

Meggyengül az immunrendszer, így számos, enyhébb betegség is könnyen ledönthet bennünket. Álmatlanság lesz úrrá rajtunk. Megnő a vércukorszint, ami, ha nem csökken, károsítja az érfalakat és akár cukorbetegséghez is vezethet.

A rengeteg stressz ráadásul az ivarszervekre is kihat, alulműködés lép fel: a libidó csökken, a nőknél kimaradhat a ciklus, a férfiaknál pedig merevedési zavarok léphetnek fel.

Fontos tehát, hogy találjunk egy olyan tevékenységet, sportot, elfoglaltságot, hobbit, ami segít a  kikapcsolódásban, mert az egészség a legfontosabb!

Forrás: https://www.healthline.com/health/stress/effects-on-body#
Borítókép forrása: pexels