A migrén a fejfájás legelviselhetetlenebb fajtája, mely hányingerrel, émelygéssel, ájulással vagy a vérnyomás emelkedésével járhat.

A társadalom felének nem ismeretlen a migrénes fejfájás, ami gyakran a frontérzékenyeket sújtja, amikor az időjárás szélsőségesen megváltozik. A migrén azonban nem csak a front hatására jöhet elő.

migrén és a fejfájás kapcsolata
Forrás: unspalsh.com

Migrén esetén a halánték, a szemgödör vagy a tarkó táján érezzük a lüktető, szúró, szűnni nem akaró, nagyfokú fájdalmat, amely akár hányást is okozhat. Kísérheti fényérzékenység, szédülés is és 4-72 órán át tarthat. A szakemberek szerint 5 migrénes emberből 4 arról is beszámolt, hogy stressz hatására is jelentkezett náluk a migrén.

De mi is valójában a migrén? Még nem sikerült kideríteni, mi a migrén pontos kiváltó oka, azonban vannak érdekes tanulmányok. Ezek szerint a szerotoninszint (boldogsághormon) megváltozása az agyban és a vérben kapcsolódik a migrén kialakulásához. Korábbi kutatások szerint a krónikus stresszes állapot utáni megnyugvásos szakaszban gyakoribb a migrén kialakulása. Ez nevezik cserbenhagyás-effektusnak, vagyis a látszólag pozitív változás előidéz egy negatívat.

Más kutatások szerint a migrén lehet a frontok következménye, de kísérheti a megfázást és influenzát is. Az, hogy a migrén és a stressz összefüggést mutat, már tényeken alapszik, és erre utalnak a tünetek is. A stressz és a migrén tünetei hasonlóak, illetve gyakran előbb a stressz jelzései (például izomfeszültség, ingerlékenység, fáradtság, mellkasi fájdalom, szapora pulzus, depresszió, pánik, a nemi vágy hiánya) jelennek meg, majd rövid időn belül a migrénes fájdalom is. Ezután jönnek a pre-migrénes tünetek, vagyis a fáradtság, az étel utáni sóvárgás, a hangulatváltozások, a nyakmerevség és a székrekedés.

Végül a tipikus migrénes tünetek jelentkeznek, amelyek már szinte elviselhetetlenek: villogó fények, fényes foltok vagy alakzatok látása, bizsergés az arcban, a karokban vagy a lábakban, beszédnehézség, átmeneti látásvesztés, hang- és fényérzékenység, a szemüreg nyomó fájdalma, kínzó fejfájás, hányinger, hányás, szédülés és akár eszméletvesztés.

A migrénes fejfájás sokszor segítséggel sem múlik el, csak az idő hoz enyhülést. Van, akiknél a kombinált terápia válik be vagy eltérő hatóanyagú fájdalomcsillapítót vesznek be pár óra különbséggel.

Mivel egyértelműen bizonyított a migrén és a stressz közötti összefüggés, ezért hosszú távon a migrén elkerülésében segíthet, ha kiiktatjuk a stresszt, valamint törekszünk a mentális és pszichés egyensúlyunkra.

Forrás: https://www.healthline.com/health/migraine-from-stress
Borítókép forrása: unsplash.com