Sajnos az ülőmunka ártalmai sokkal károsabbak hosszútávon, mint azt elsőre gondolnánk. De pontosan hány órát töltünk egy nap üléssel?

Ülünk az autóban, a tömegközlekedésen, otthon és ahol csak lehet. Pedig egyre inkább látszik, hogy a népesség több, mint a felének komoly mozgásszervi elváltozásai alakulnak ki a megváltozott életmód miatt.

ülés és munka
Forrás: unsplash.com

Az ülés pozíciójában a nyak és a fej előrehajlik. A vállakat felhúzzuk és szintén előre esnek. A hátunk domború (görnyedt), a derekunkon egyáltalán nem megfelelő a terhelés. Közben a hátsó nyakizmok túlnyúlnak, a lapockazáró izmok kikapcsolnak és a mély háti szakasz veszi át a plusz terhelést. A lábaink lógnak, a keringés pang. Ez egyáltalán nem az a testhelyzet, amire az evolúció megalkotta az emberi testet. Nem értjük, miért fáj a fejünk, miért rossz a kedvünk, miért alszunk zavartan, mitől magas a vérnyomás és miért hízunk. Megfájdulnak az ízületek, tönkremennek a szalagok, kopnak a porcok.

A fent leírt káros testtartás következtében megfájdul a hátunk, a derekunk, nem ritka, ha valaki szúró fájdalmat érez a lapockájánál. A fájdalom kisugározhat a végtagokba, nyakba, fejbe, sőt zsibbasztó érzéssel is járhat. Izomgörcsök, idegbecsípődések keletkeznek, amik miatt fájdalmas lesz a mozgás, akár a felegyenesedés is.

A mozgásszerveken kívül a sok ülést megsínyli a keringési rendszer, az anyagcsere, de akár a hormonrendszer is. Az elhízás egyenes következmény, ami viszont számos szövődménnyel jár és sok betegség kialakulásának kedvez. A szervekre rakódó zsír és a sok cukor daganatos elváltozásokat, cukorbetegséget, pajzsmirigy problémákat is okozhat a későbbiekben.

Ez elsősorban a helyes testtartással előzhető meg, a befeszült részek kioldásával és persze mozgással és megfelelő étrenddel. Ezeket egyedül nem biztos, hogy kivitelezni tudjuk, ezért érdemes felkeresni egy manuálterapeutát, gyógytornászt vagy masszőrt, aki pár alkalom alatt megtanítja nekünk, mi a helyes, hogyan üljünk, álljunk és milyen mozgássorral nyerhetjük vissza a fájdalommentes fittségünket!

Forrás: https://www.healthline.com/health/workplace-health/things-that-happen-when-you-sit-down-all-day?fbclid=IwAR1ADcvqvjwH7Ibdjx9QCUrAFSt7m9cr9SjMuX0bNiuAG2AbRauek4Yx5lA
Borítókép forrása: unsplash.com