Rengeteg népszerű étrend és módszer kering az interneten, a fogyni vágyók pedig nehezen tudják leszűrni, mibe is érdemes tényleg belevágni. Segítünk!

Napjainkban mindenki fogyni szeretne, méghozzá a laposabb hasért, a kidolgozott, szálkásabb izmokért és a jobb közérzetért. Hiába a testpozitív szemlélet előretörése, újra és újra vágyjuk, hogy találjunk egy hatásos diétát. Az itt felsoroltakat a szakemberek is elismerik.

sali
Forrás: pexels.com

A paleo diéta azt az elvet vallja, hogy az ember evolúciósan nem alkalmazkodott a rengeteg mű ételhez. Azt kell fogyasztani, hogy egészségesek és optimális súlyúak legyünk, mint amit az ember az őskor környékén evett. Ide tartoznak a húsok, a magvak, a gyümölcsök, a méz, a gomba, ugyanakkor a termesztett gabonák vagy a hüvelyesek már nem. Ennek egy tovább fejlesztett változata a paleo-ketogén étrend, melyben az „eredeti étlap” úgy módosul, hogy jórészt zsírokat és húsokat szabad enni, így ketózis áll be, ami beindítja a zsírégestést. Ma is vannak népcsoportok, akik így étkeznek. Például egyes indián törzsek és az eszkimók. Állítólag sokkal egészségesebbek is, mint a nyugati társadalmak embere.

A vegán diéta lényege, hogy az ember vegán módon táplálkozzon. A vegánok nemcsak étkezésben, hanem a teljes életmódjukban húsmentesek, de aki vegán diétát tart, az ideig-óráig tartja be a szabályokat. Nem esznek semmiféle húst, tojást, tejterméket, de még mézet sem. A vegán étrend ezen felül törekszik arra, hogy mindent a lehető legtermészetesebb formájában, tehát nyersen fogyasszunk. A vegán diéta valóban fogyaszt és sok kedvező hatása van a szervezetre, ám hosszú távon bizonyos fehérjék és aminosavak eltűnnek a szervezetből, amire nagy szükség lenne, de csak állati termékekben vannak jelen. Ezeket a vegánok magvakkal, tofuval, algával igyekeznek kiegyensúlyozni.

Mediterán étrend. Már a neve is jól hangzik! A déli népek tényleg egészségesebben táplálkoznak, mint azok, akik messze kerültek a tengertől, a napfényes olajfa ligetektől és a hegyi kecskék legeltetésétől. A mediterrán étrend rengeteg olyan dolgot tartalmaz, ami kedvező a szívnek, az érrendszernek és a mozgásszervrendszernek. Aki mediterrán diétát szeretne tartani, annak érdemes sok Omega-3 zsírsavban gazdag élelmiszert (például halat és tengeri herkentyűt, zöldségeket, gyümölcsöket, olajbogyót, capri bogyót, juhsajtot és kecskesajtot, finoman fűszerezett, grillezett húsokat, főképp szárnyasokat) fogasztania. Frissítőnkbe pedig tegyünk minél több citrusfélét!

Borítókép forrása: pexels.com
Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/meal-plans?fbclid=IwAR3R5xOY_yPiNV8Y6XOK_jzjaV-9fukHZdyM1XPi6ru28JTGkzdJKQffqXE