A hasmenés, a puffadás és az egyéb emésztőrendszeri problémák alaposan megkeseríthetik a mindennapjainkat. Tippjeinkkel most megtudhatod, mit tehetsz a jó emésztésért.

Az emésztési problémáknak számos oka lehet, ilyen az ételekben található baktériumok, a fertőzés, a stressz vagy a rossz táplálkozási szokások. Ezek a problémák alaposan megnehezíthetik a mindennapjainkat, lássuk hát, mit tehetünk, hogy elkerüljük őket.

Ismerjük meg, mire és hogyan reagálunk

Figyeljük meg magunkat, hogy mely ételekre és hogyan reagálunk. Ezeket jegyezzük is föl. Ne csak az ételeket, de az italokat is írjuk fel a listára, ez jól jöhet majd később, ha esetleg orvoshoz kell fordulnunk a panaszainkkal. A tejtermékek, a kávé és a szénsavas italok okozhatnak a leggyakrabban emésztési problémákat, de érdemes a gyógyszereket is felírni a listára, hiszen lehet, hogy éppen az egyik tablettára reagál rosszul a szervezetünk.

Tartsuk be az orvos utasításait

Ne vegyük félvállról azt a diétát, amit előír nekünk az orvos! Ne gondoljuk azt, hogy "á, egy faat csak nem árthat", mert a szervezetnek időre van szüksége a regenerációhoz. Ha pedig nem tartjuk a diétát, kezdhetjük az egészet újra a startvonaltól.

Kiegyensúlyozott, rendszeres étkezés

Ügyeljünk az adagokra és az étkezések rendszerességére. Ez segít a szervezetünknek, hogy hozzászokjon a rendszeres táplálékbevitelhez, ami a kiegyensúlyozott emésztés egyik alappillére. Az adagok legyenek inkább kisebbek több alkalomra elosztva, mint egy-egy nagy étkezés a nap során. Iktassunk be fokozatosan több rostot az étkezésünkbe, kezdjük például a reggeli zabpehellyel. A rostok segítenek megelőzni a puffadást és a bélgázosodást, valamint szabályozzák az emésztést.

Víz, víz, víz

A hidratáltság elengedhetetlen a jó emésztéshez. Erre a legalkalmasabb a víz. A cukros italokkal csak feleslegesen terheljük az emésztőrendszerünket és energiát veszünk el magunktól, hisz a szervezet ezek feldolgozására fordítja az energiáit. A kávét és szénsavas italokat is kerüljük. A hidratáltság különösen hasmenéses betegségek esetén fontos, hogy a szervezet ne száradjon ki. 

Ügyeljünk a higiénére

Mosdó használata után alaposan mossunk kezet, valamint a zöldségeket, gyümölcsöket, tojásokat is alaposan mossuk meg fogyasztás előtt! 

emésztés
Forrás: pixabay.com

Legyünk felkészültek

Ha hajlamosak vagyunk a hasmenésre, készüljünk fel az esetleges balesetekre. Legyen a táskánkban tiszta fehérnemű, nedves törlőkendő, nejlonzacskó, illetve hasmenésre vagy puffadásra való tabletta.

Maradjunk nyugodtak

A stressz az emésztés egyik legnagyobb ellensége, ezért próbáljuk meg elkerülni a stresszes helyzeteket. Szedjünk magnéziumot, próbálkozzunk jógával, meditációval. 

Avassuk be a családot

A család mindenképpen tudjon a fennálló problémáinkról. Ez egyrészt az étkezések miatt fontos, másrészt pedig súlyosabb probléma esetén van segítség a bajban. Ne fogyasszunk olyan ételeket a családdal, amik rossz hatással vannak az emésztésünkre csak azért, mert szégyelljük bevallani a problémát!

Forduljunk orvoshoz

Ha a tünetek nem szűnnek vagy rosszabbodnak, mindenképp forduljunk orvoshoz! Az emésztési problémák hátterében súlyosabb betegségek is állhatnak, amelyek mindenképpen orvosi kezelést igényelnek. 

Ne szedjünk be bármit

Ne próbáljuk a reklámok és az internet segytségével orvosolni a problémát, mert többet árthatunk vele, mint amennyit használunk. Egy vény nélkül kapható gyógyszerrel, netán egy ismerős által kapott tablettával többet árthatunk, mint amennyit használunk. Emésztési problémák esetén mindenképpen kérjük ki az orvos tanácsát és csak azt a gyógyszert szedjük, amit ajánl nekünk. 

Borítókép forrása: pixabay.com