A székrekedés kellemetlenségével minden ember találkozott már élete során. Számos lehetőség van a kezelésére és a megelőzésére.

Általában naponkénti székletürítés jellemző az emberekre, de van, aki ennél ritkábban látogatja meg a mellékhelyiséget. A ritkább, de rendszeres, fájdalommal nem járó és normális állagú ürítés is teljesen rendben van, a probléma ezek elmaradásakor jelentkezik.

Nem szívesen beszélünk erről a témáról, de mindannyiunkkal megesett már, hogy akadályokba ütközött a nyugodt székletürítés, és rosszabb esetben krónikus székrekedés alakult ki. Melyek ennek a tünetei?

  • gyakran erőlködéssel jár az ürítés
  • székletünk rendszeresen kemény
  • sokszor előfordul, hogy nem képes rendesen távozni a széklet
  • heti háromnál kevesebbszer kell üríteni
  • hasunk sokszor puffant, fáj.

Hátterében a mozgásszegény életmód, az ágyhozkötöttség, az egyoldalú vagy éppen minimális táplálkozás, a stressz, a kevés rost bevitele és a székelési inger szándékos elnyomása állhat, de ezenkívül várandós anyák is tapasztalhatnak ilyen jellegű problémát. Gyógyszerek mellékhatása, illetve a pajzsmirigy alulműködése vagy valamilyen emésztőrendszeri betegség következménye is lehet a székrekedés.

Lelki okokra és környezeti változásokra vezethető vissza az egyszeri ürítési nehézség, például utazáskor vagy munkahelyen nem olyan könnyű a székletürítés, mint az otthonunk kényelmében.

Azért kell komolyan venni a székrekedést, mert ugyan nem betegség, de más problémák (például sipoly, aranyér) kialakulásában nagy szerepet játszik.

A tartós tünetegyüttes a bőrön is meglátszódhat, mely sárgásnak, fáradtnak és rugalmatlannak tűnhet.

rost
Forrás: unsplash.com

Hogyan előzzük meg?

Az okokra visszavezetve az alábbiakat tehetjük a székrekedés megelőzése érdekében:

  • kiegyensúlyozott, rostban gazdag táplálkozás
  • megfelelő folyadékbevitel
  • rendszeres testmozgás
  • bélmozgást serkentő élelmiszerek fogyasztása
  • odafigyelés a rendszeres, főleg reggeli székletürítésre.
Borítókép forrása: unsplash.com