Felfúvódáskor a gyomrunkban feszülő érzés támad és a hasunk nagyobbnak tűnik étkezés után.

Az emberek 16-30%-a tapasztalja ezt a tünetet a mindennapjai során, melyet a gázképződés vagy más emésztési problémák okoznak. Ha nem az utóbbiról van szó, akkor általában az étrend okozza. Nézzük meg tehát, melyek azok az ételek, amiket a felfúvódásra való hajlam esetén jobb, ha kerülünk.

Babfélék

A hüvelyesek családjába tartozó babfélék tele vannak fehérjével és egészséges szénhidrátokkal, mindemellett rostban és vitaminban is gazdagok. Azonban sok bennük egy alfa-galaktozidáznak nevezett enzim, ami a FODMAP, vagyis a fermentábilis oligoszacharidok, diszacharidok, monoszacharidok és poliszacharidok családjába tartozik. De nem kell megjegyeznünk ezt a hosszú kifejezést, a lényeg, hogy ezek olyan szénhidrátok, amiket nem emésztünk meg teljesen és a beleinkben található baktériumok erjesztenek. Ennek a folyamatnak a mellékterméke a bélgáz.

Lencse

Magas rosttartalmuk miatt az erre érzékenyeknek puffadást okozhat, főleg, ha az illető nem szokott egyébként sok rostot enni.

Szénsavas üdítők

Széndioxid-tartalmukból következően ezek is üdítők is hajlamosak felfúvódást okozni, ezért helyettük igyunk inkább szénsavmentes vizet és más italokat.

Búza

Gluténtartalma miatt az utóbbi években sok vita folyt a búzával kapcsolatban, de ennek ellenére ma is széles körben fogyasztjuk. A legtöbb kenyér, péksütemény, tortilla és tészta alapanyagául szolgál, azonban a gluténérzékenységben szenvedőknek ezek fogyasztása hasmenéssel, gyomorpanaszokkal és felfúvódással járhat.

Brokkoli és a keresztesvirágú zöldségek

A brokkoli mellett a karfiol, a káposzta, a kelbimbó is tele van C- és K-vitaminnal, vassal és rosttal, de ugyanúgy a FODMAP-ba tartozik, ezért jobb, ha megfőzve fogyasztjuk őket.

puffadás
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

Hagyma és fokhagyma

Bár ritkán esszük őket egészben, és legtöbbször a köretekben vagy a húsételekben található meg kis mennyiségben, a hagyma és a fokhagyma is okozhat puffadást.

Árpa és rozs

Reggelizőpelyhek formájában fogyasztjuk széles körben, és a gabonafajtákhoz hasonlóan tele vannk rosttal, ami szinte egyenes út az arra érzékenyek számára a felfúvódáshoz. Ne felejtsük azt se, hogy ezekben is van glutén.

Tejtermékek

Mivel a népesség körülbelül 75%-ának szervezete nem képes megfelelően lebontani a laktózt, sokuk pedig laktózintoleranciában szenved, így ezek mellékhatása hasonló lehet a gluténérzékenységhez – hasmenés, gyomorgörcsök, puffadás.

Cukoralkoholok

A cukoralkoholokat a cukormentes élelmiszerek készítésekor használják, hogy a cukrot helyettesítsék velük – ez lehet például a xilit, szorbit vagy mannit.

Sör

Mindenkinek ismerős a sörhas kifejezés, és ezt nem csak a megnövekedett hasi zsírrétegre használjuk, hanem arra is, ha a sörfogyasztás következtében valakinek felpuffad a hasa. A sör számos erjesztett szénhidrátot tartalmaz, így árpát, malátát, kukoricát, akár búzát vagy rizst is, emellett élesztőt és persze vizet. Széndioxidot tartalma és a gluténban gazdag gabonák miatt puffadást válthat ki.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/13-foods-that-cause-bloating
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix