A cink olyan esszenciális nyomelem, amely napi szinten hozzájárul az egészségünk megőrzéséhez.

Sokan természetesnek, életkori sajátosságnak tekintik a bőrproblémákat és nem foglalkoznak vele, pedig a pattanásos bőr cinkhiányra is utalhat. A cink azonban nem csak az egészséges bőr miatt fontos. Részt vesz az immunrendszer normál működésében, a fehérje- és DNS szintézisben, valamint a sebgyógyulásban és sejtosztódásban is. Cinkhiány esetén a bőr szürkévé, élettelenné, foltossá vagy pattanásossá válhat.

Mit okozhat a cinkhiány?

Testünkben általában 2-3 gramm cink található, ám ha ez a mennyiség csökken, mindenképpen szükség van a pótlására. A cink hiánya újra és újra megjelenő pattanásokat, száraz, viszkető bőrt, kiütéseket okozhat, és a sebek is lassabban gyógyulhatnak. Hosszú távon ekcémát és pszoriázist okozhat a hiánya. A cink nélkülözhetetlen a bőr egészségének, rugalmasságának és fiatalságának megtartásában, mivel fokozza a bőr öregedéséért felelőssé tehető szabad gyököket roncsoló enzimek aktivitását, valamint a kollagéntermelést. A cink emellett szabályozza a szervezet hormonegyensúlyát is, így csökkenti a zsíros bőr, valamint a pattanások kialakulásának esélyét. Nyáron pedig azért kiemelten fontos, mert az UV-sugárzás elleni védelemben is nagy szerepet játszik.

cinkhiany
Forrás: pixabay.com

Hajhullást is okozhat

A cinkhiány a bőrön kívül a hajon is látható. A hajhagymák és a fejbőr sejtjei elgyengülnek, kiszáradhatnak, de hajhullás és pigmenthiány is kialakulhat. A hajszálak elvékonyodnak, töredezetté válnak, megritkul a haj, sőt, akár a szempillák és a szemöldök is ritkulhat. Ha sokáig fennáll a hiánya, akkor látható mennyiségű hajvesztés is bekövetkezhet.

Hogyan pótolhatjuk?

A felnőtteknek általában napi 15 mg cinkre van szükségük, de súlyosabb hiány esetén rövid távon napi 40 mg is szedhető. Ha étrend-kiegészítő formájában pótoljuk, előfordulhat, hogy csak egy része szívódik fel, ezért a legjobb, ha természetes módon viszük be. Legnagyobb mennyiségben a májban, a tojásban, a vörös és fehér húsokban, a tengeri herkentyűkben és a hüvelyesekben található, de az olajos magvak és a teljes kiőrlésű gabonafélék is tartalmaznak cinket.

Borítókép forrása: pixabay.com