A vitaminok olyan szerves vegyületek, melyek egy része raktározódni tud, a többi viszont kiürül a vizelettel a szervezetünkből.

A vitaminok a szervezet számára esszenciális vegyületek, vagyis nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy szervezetünk egészséges legyen, biokémiai folyamataink megfelelően működjenek, de ahhoz is szükségesek, hogy a sejtekben végbemenjen a tápanyagok (zsírok, fehérjék, szénidrátok) szintézise.

vitaminok
Forrás: unsplash.com

A vitaminok két nagy csoportra oszthatók oldhatóságuk szerint: a B-vitaminok és a C-vitamin vízben oldódnak, míg a többi (A,D,E,K) zsírszerű felépítésük miatt csak zsírban képes feloldódni. Az oldódásnak azért van nagy szerepe, mert a vízben oldódó vitaminok nem tudnak raktározódni a zsírszövetben, a fel nem használt mennyiségük kiürül a vizelettel, verejtékkel. A zsírban oldódó vitaminok ezzel szemben zsír jelenlétében (ételek) jobban hasznosulnak, és a fennmaradó mennyiségük pedig képes raktározódni.

Ennek okán a vízben oldódóakat naponta érdemes pótolni, de a zsírban oldódóakat nem feltétlenül kell.

A zsírban oldódó csoport egyik legfontosabb képviselője a D-vitamin, mely a csontok, fogak keménységéért felelős, de köztudottan az egyik legjobb immunerősítő, és emellett már megállapították szerepét az egészséges idegrendszerrel és emésztéssel kapcsolatban is. A D-vitamint érdemes naponta pótolni, annak ellenére, hogy raktározódni tud, ugyanis nagy mennyiségben használja a szervezet. Napi ajánlott átlag mennyisége felnőtteknek 2000 NE, de ennél jóval több is fogyasztható, ha valaki beteg, vagy járványos időszak van.

A D-vitamint képes a test is szintetizálni előanyagából, ha bőrünket elegendő napfény éri.

Az A-vitamin, azaz a retinol kiemelkedő szerepet tölt be a látás, a szem egészségében, befolyásolja a haj vitalitását, immunstimuláns és a gyerekek egészséges növekedéséhez is nélkülözhetetlen. Az A-vitamint előanyagából, a béta.karotinból a szervezet maga is elő tudja állítani. Ráadásul a béta-karotin erős antioxidáns, így védi a sejteket, megelőzi az öregedést. A narancssárga ételek (répa, tök, batáta) mindig gazdagok karotinoidokban.

Az E-vitamint szépségvitaminként tartják számon, de a várandósság alatt is létfontosságú a magzat egészséges fejlődéséhez. A tokoferol erős antioxidáns és nagyobb mennyiségben pl. az olajos magvak, dió- és mogyorófélék tartalmazzák.

A K-vitamint azért kell pótolni, hogy az izmok, csontok egészségesek maradjanak és a véralvadásban is fontos szerepet tölt be. Normál táplálkozás mellett ritkán szenvedünk hiányt belőle. Természetes forrásai a tojás, máj és a zöld leveles zöldségfélék.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/fat-soluble-vitamins
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

A bakteriális vaginózis veszélyei a terhességben (x)

Babára, mamára is veszélyes lehet a bakteriális hüvelyfertőzés. A bőséges, halszagú folyással járó gyulladással mindenképpen keressünk fel szakorvost, és törekedjünk a meggyengült hüvelyflóránk helyreállítására.