Az vagy, amit megeszel, tartja a mondás, és valóban: nemcsak a belső szerveink és immunrendszerünk látja kárát, ha helytelenül étkezünk, hanem a legnagyobb kiterjedésű szervük is, a bőrünk.

Az egészséges bőr belülről kezdődik. Használhatunk bármilyen drága krémet vagy kezelést, ha közben rendszeresen látogatjuk a gyorséttermeket, nem lesz ragyogó és tiszta bőrünk. Persze a genetika és a környezeti hatások is nagyban befolyásolják bőrünk állapotát és típusát, de például az étkezésünkkel is elősegíthetjük, hogy egészségesek legyünk kívül is. 

Zsíros halak

A lazac, a makréla és a hering Omega-3 zsírsavban gazdag halak, ami fontos a bőr egészségének fenntartása szempontjából. Ezek a zsírsavak nem hagyják elvékonyodni a bőrt, hidratálják, sőt, ha kevés van belőlük a szervezetünkben, kiszáradhat a bőrünk. Csökkentik a gyulladásokat, amelyek a pirosságért és a pattanások kialakulásáért felelősek. Néhány kutatás szerint a halolajas étrend-kiegészítők az olyan, a bőrt is érintő autoimmun betegségekkel szemben is hasznosak, mint például a psoriasis és a lupus.

A tengeri herkentyűk magas fehérjetartalmúak, E-vitaminban gazdagok és cinket is tartalmaznak - csupa jó dolgot a bőrünk szempontjából.

Avokádó

Ez a gyümölcs, mely pár éve lett újra népszerű, tele van egészséges zsírokkal, melyek azon kívül, hogy a szervezetünkre is jó hatással vannak, a bőrt feszesen és hidratáltan tartják. A fent említett E-vitamin ebben is megtalálható, csakúgy, mint a C-vitamin.

Diófélék

Olyan alapvető zsírsavakat, például Omega-6-ot és 3-at tartalmaz, melyet a szervezetünk nem képes magától előállítani. Ezenkívül szelén, E-vitamin és cink is van benne.

Napraforgómag

Ismert tény, hogy a magvakban és csonthéjasokban hatékony bőrjavító tápanyagok találhatók.

édesburgonya
Forrás: unsplash.com

Édesburgonya

A sárga és piros növényekben található béta-karotin az A-vitamin legfontosabb forrása, és a hozzá hasonló karotinoidok természetes nap elleni védelemként szolgálnak a bőrünkben.

Brokkoli

A vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag brokkoli luteint, egy másik fajta karotinoidot is tartalmaz, ami meggátolja a bőrt kiszáradásást és károsodását. Emellett tartalmaz szulforafánt is, amik rákmegelőző hatású, így a bőrrákkal szemben is hatékony lehet.

Paradicsom

A paradicsomban található likopin amellett, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is csökkenti, fontos szerepe van a bőregészség fenntartásában is. Sajttal vagy olívaolajjal fogyasztva még jobb hatást érhetünk el, mert a bennük található zsír segíti a karotinoidok felszívódását.

Szójabab

A szójabab a fitoösztrogének egyik fajtáját, az izoflavonokat tartalmazza, mely enyhítheti a menopauza tüneteit, emellett csökkenti az apró ráncokat és javítja a bőr rugalmasságát a kollagéntermelés fokozása következtében. Az izoflavonok nemcsak a sejteken belülről védik a bőrt, hanem külsőleg is, mivel az UV-sugárzás ellen is hatékonyak.

Zöld tea

A zöld tea pozitív hatása a katekin vegyületnek köszönhető, mely egyrészt a káros napsugarak ellen véd, másrészt olyan erős antioxidáns, hogy fertőtlenítő, sejterősítő és anyagcsere-gyorsító hatása is van.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/12-foods-for-healthy-skin
Borítókép forrása: unsplash.com