A daganatos megbetegedések megelőzésére szolgáló élelmiszerek keresése nem egyszerű feladat, azonban fontos tudni, hogyan táplálkozzunk egészségesen.

Az étrend és a rákos betegségek közötti összefüggés

Az egyes élelmiszerek esetében ugyan nem bizonyították a rák megelőzését, az étrend azonban nagy szerepet játszik a daganatok prevenciójában. A túlsúly vagy az elhízás számos ráktípus kockázati tényezője, beleértve az alábbiakat:

  • mellrák (a menopauzán átesett nők körében)
  • vastagbél- és végbélrák
  • endometriális rák (daganat a méh nyálkahártyában)
  • nyelőcsőrák
  • veserák
  • májrák
  • petefészekrák
  • hasnyálmirigyrák
  • gyomorrák
  • pajzsmirigyrák
  • myeloma multiplex (fehérvérsejtek rákos elváltozása)
  • meningioma (daganat az agyban és a gerincvelőben).

Az összes daganattípus legalább 18 százaléka és a rákkal összefüggő halálesetek körülbelül 16 százaléka összefüggésben áll:

  • a túlsúllyal
  • a mozgásszegény életmóddal
  • a rendszeres és nagymértékű alkoholfogyasztással és
  • az egészségtelen táplálkozással.

Az ételek segíthetnek megelőzni a krónikus betegségeket, amelyek növelik a rák kockázatát. A genetika és más egészségi állapotok is befolyásolhatják a daganatos megbetegedések előfordulását, de ezek általában nem befolyásolhatók. Az elhízás az egyetlen olyan kockázati tényező, amit kontrollálni tudunk az étkezéssel és a testmozgással.

étrend rákmegelőzés
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

6 módszer a rák kockázatának csökkentésére

Mediterrán étrend

A daganatok kockázatának csökkentése érdekében javasolt az egészséges testsúly fenntartása. A zömében zöldségeket és gyümölcsöket tartalmazó mediterrán étrend mindenképpen ajánlott. Ez az étrend összefüggésben áll a rákmegelőzéssel és más pozitív, az egészségre gyakorolt hosszú távú hatással. Az étrend - magas rosttartalma miatt – csökkenti a vastagbélrák kialakulásának a kockázatát. Korlátozni szükséges azonban az alábbiakat:

  • vörös húsok
  • magas zsírtartalmú tejtermékek
  • hozzáadott cukrok
  • telített zsírok.

Naponta legalább 5-9 adag gyümölcs és zöldség fogyasztása

A gyümölcsök és zöldségek színét adó pigment olyan összetevőket tartalmaz, amelyek csökkenthetik a rák kockázatát. A vitaminok és ásványi anyagok pedig szerepet játszanak a sejtek egészségének fenntartásában.

Korlátozza a hozzáadott cukrok mennyiségét

Egyes szakemberek a cukrot az elsőszámú közellenségnek tekintik. A cukor táplálja a rákos sejteket, de az egészségeseknek is szükségük van rá, mert segíti a szerveink megfelelő működését. Tehát nem ajánlott a cukor teljes kizárása az étrendből, bár a problémát nem a természetes cukrot tartalmazó élelmiszerek jelentik. A hozzáadott cukrok (például üdítőitalok, cukorkák, salátaöntetek, müzliszeletek, kenyérfélék) elhízáshoz és szívbetegségekhez vezethetnek, amelyek növelik a rák kockázatát is.

Csökkentse az alkoholfogyasztást

Az alkoholfogyasztás a nyelőcső-, a torok- és az emlőrák fokozott kockázatával jár. Azok az emberek, akik sok sört isznak, fokozottan veszélyeztetettek a végbélrák szempontjából. Az alkoholbetegek esetében pedig fokozott a májrák előfordulási gyakorisága.

Kerülje a sót

A pácolt, füstölt és nitrittartalmú élelmiszerek kerülendők. A gyomor- és nyelőcsőrákok gyakoribbak azoknál az embereknél, akik nagy mennyiségben fogyasztják ezeket a termékeket.

Rendszeresen szedjen D-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítőket

A D-vitamin alacsony szintje növeli az emlő-, vastagbél- és hasnyálmirigyrák kockázatát, ezért érdemes napi 1000–2000 NE D-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítőt szedni.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix