Manapság a technológia innovációk megváltoztatják az életünket. De vajon még a gyermekeinket is megváltoztatja?
A gyermekek gyakran élvezik a digitális médiát, beleértve a játékokat és a közösségi csatornák használatát. A technológia csábító, tele van színekkel és interaktivitással – és bár ez bizonyos előnyökkel jár, kérdéseket is felvet.
A technológia gyakori használata hatással van arra, hogyan viselkedünk és hogyan kommunikálunk egymással. Mivel a gyermekek egyre inkább kapcsolatba kerülnek egymással a digitális médián keresztül, beleértve a Facebook-ot és a videojátékokat, ez megkérdőjelezi, hogyan kommunikálunk emberi szinten. Az eszközökön túl sok idő kevesebb időt jelent a valódi személyes kommunikációra, ahol az arckifejezés, a hang és a testbeszéd egyaránt szerepet játszik. Ezek a kapcsolatok megértésének árnyalatai, de vajon mennyi fog elveszni ezekből a lényeges dolgokból?
Digitális média, figyelemelterelés és hiperaktivitás
Egy másik kérdés, ami felmerül, különösen az elkeseredett szülők esetében, akik megpróbálnak „áttörni” a mindenütt jelen lévő képernyők és eszközök szorításán, hogy a technika gyakori használata hajlamosabbá teheti-e a gyerekeket a figyelemhiányos, hiperaktivitási zavar (ADHD) tüneteire. Pontosabban, a digitális média gyakori használata csökkentheti-e a gyermek figyelmét?
Egy új tanulmány szerint azoknál a diákoknál, akik naponta többször használták a digitális médiát, nagyobb valószínűséggel jelentkeztek a következő tünetek, mint társaiknál:
- figyelmetlenség, például nehézségek a feladatok megszervezésében és végrehajtásában
- hiperaktivitás-impulzivitás, például mozdulatlan ülés.
Ez tehát azt jelenti, hogy a túl sok játékra vagy a Facebookon való kommentelésre fordított idő ADHD-t okozhat a gyerekeknek? Egyáltalán nem, de ezek a tevékenységek az ADHD-hez hasonló tüneteket okozhatnak, még akkor is, ha önmagában nem okoznak ADHD-t. Az ADHD egy olyan állapot, amelyet specifikus hiperaktív és impulzív viselkedés jellemez, emellett pedig fizikai elváltozásokat okoz az agyban. Ugyanakkor a gyakori digitális médiahasználat látens tüneteket idézhet elő, vagy ADHD-hez hasonló tüneteket hozhat létre. A probléma nem önmagában a digitális médiával van, hanem azzal, hogy a gyermek figyelmét rendkívül megterheli.
Például tegyük fel, hogy az iskolai szabályok ellenére van egy telefon a gyermek zsebében, néma üzemmódban. Érzi, hogy rezeg, ezért az asztala alá tartja, hogy megnézze. Ez azonnal felkelti a figyelmét, magas szintű stimulációt hoz létre, amely miatt a tinédzser nehezebben tud koncentrálni az iskolai feladatokra.
Természetesen a digitális média használatának előnyei is vannak, a technológia a kommunikáció gyors és hatékony módját is kínálja.
A technológia és a különböző korú gyermekek
A digitális médiának való kitettséget mindenki számára korlátozni kell, bár ez életkoronként változik. A kisgyermekek számára még fontosabb, hogy korlátozzák a technológia használatát, mert annak mélyreható hatása van az agyuk fejlődésére. Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) jelenlegi ajánlásai szerint a 3 éves és fiatalabb gyermekek nem használhatják a digitális médiát, iskolás korú gyermekek esetében pedig legfeljebb napi egy órát. Amikor az idősebb tinédzserekről van szó, elengedhetetlen, hogy a szülők ésszerű határokat állítsanak fel.
Ezenkívül a szülők néha sajnos nincsenek tisztában azzal, hogy saját digitális médiahasználatuk hogyan befolyásolja a gyermekeikkel folytatott interakcióik minőségét.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix