A diszlexia egy olyan tanulási rendellenesség, mely egyaránt érinti a gyermekeket és felnőtteket.
Általánosságban elmondható, hogy a diszlexiás embereknek problémájuk van a szavak hangokra való lebontásával, nehezen tanulják meg, hogy a hangok hogy kapcsolódnak a betűkhöz és a szavakhoz, ami pedig lassú olvasáshoz és rossz olvasásértéshez vezet. Általában olvasási problémaként ismerik, és leggyakrabban a gyermekkorban diagnosztizálják, de ettől függetlenül ez a rendellenesség évekig, sőt, akár évtizedekig is felismerés nélkül maradhat. Nincs összefüggésben az intelligenciával, mivel egy neurobiológiai diszfunkció, ami az agyunknak azt a részét érinti, ami a nyelvfeldolgozásért felel. Pont emiatt nem lehet felismerni vérvétel vagy agyi vizsgálat (például MR) során. Az orvos úgy állítja fel a diagnózist, hogy egy sor olvasási feladat eredményei mellett a tanárok, szülők és a beteg által közölt információkat is figyelembe veszi.
5 éves kor alatt
A diszlexia legelső jelei akkor mutatkozhatnak, amikor a gyermek először megtanulja, hogy adjon ki hangokat. Azok a gyermekek, akik nem mondják ki első szavaikat 15 hónapos korukig, vagy mondataikat kétéves korukig, nagyobb eséllyel lehetnek diszlexiások – de jegyezzük meg, ez nem következik belőle egyértelműen. Egyéb diszlexiára utaló figyelmeztető jelek lehetnek az alábbiak:
- Probléma az ábécé betűinek megtanulásával és felidézésével
- Probléma a mondókák megtanulásával
- A neveik betűinek felismerése nehezen megy
- Ismerős szavak rossz kiejtése
- A rímek nem felismerée
Óvoda és első osztály
5-6 éves kor körül, amikor a gyermekek elkezdenek megtanulni olvasni, a diszlexia nyilvánvalóbbá válhat. Mivel nincs egy standard teszt a diszlexia kimutatására és felismerésére, a gyermekorvossal együttműködve lehet ezt megtenni – minél előbb, annál jobb, ugyanis kicsi korban a legjobb elkezdeni a diszlexia terápiáját. További jelek, kockázati tényezők lehetnek:
- Nem érti, hogy a szavak hangokká bonthatóak
- Olyan olvasási hibákat ejt, ami nem a betűk kiejtésével kapcsolatos
- A családban volt diszlexiával küzdő ember
- Panaszodik az olvasás nehézségéről
- Nehezen ejti ki a legegyszerűbb szavakat is
- Kiejtésbeli és beszédbeli gondok
Másodiktól nyolcadik osztályig
A legtöbb tanárt nem tanítják meg arra, hogy felismerje a diszlexiát, és az okos, intelligens, aktív gyermekek simán elrejthetik, hogy olvasási gondjuk van. Mire eljutnak a nyolcadik osztályig, nagy hátrányban lehetnek az olvasás, írás és betűzés terén.
- Csak lassan tud olvasni, és szokatlan módon
- Nem akar hangosan olvasni
- Nehézséget okoz az új szavak kiejtése
- Haboz, mielőtt válaszol egy kérdésre, keresi a szavakat
- Összekever hasonló hangzású szavakat
- Nehezen emlékszik a részletekre, dátumokra, nevekre
- Kusza kézírása van
Középiskola és egyetem
Mindkettő újfajta kihívást jelent a diszlexiások életében, hiszen a szigorú elvárásokhoz hozzátartozik a gyors szövegértés is. Az egyetemistáknak sokkal több olvasnivalót adnak fel, és meg kell tanulniuk több különböző tanár különböző elvárásainak megfelelni. Ha nem kezelik időben a diszlexiát, az a fiatal felnőttkorban is jelen lesz. Ennek a jelei:
- Nagy mentális erőfeszítést jelent az olvasás
- Lassan megy az olvasás
- Nagyon ritkán olvas élvezetből
- Rendszeresen szünetet hagy, miközben beszél
- Sokszor „öööö”-zik
- A jó jegyei ellenére butának gondolja magát
- A feleletválasztós tesztek gondot okoznak neki
- Továbbra is kerüli a hangos olvasást
Felnőttkor
Nem tudni, hány felnőttnek van diszlexiája, egyes kutatások szerint nagyjából a 5-10%-ra tehető ez az arány. Ha mindig is problémánk volt az olvasással, erős esély van rá, hogy esetleg diszlexiában szenvedünk. Erre utaló jelek lehetnek:
- Nem szeretjük a memorizálást és ismétlést tartalmazó feladatokat
- Gond van a matematikával
- Nehezen foglaljuk össze, amit olvastunk
- Nehezen értjük meg a szóvicceket, szófordulatokat
- Szinte soha nem olvasunk hobbiból
- Utálunk mások előtt hangosan olvasni