A téli, napfényszegény időszakokban érdemes a D-vitamin-pótlásról gondoskodnunk, de tisztában kell lenni azzal, hogy a túlzott bevitele egészségkárosító hatású is lehet.

A D-vitamin pótlására az őszi-téli, októbertől-márciusig tartó időszakban, amikor kevésbé ér bennünket elegendő napfény, napi 2000 nemzetközi egység (NE) bevitele javasolt az egészséges, normál súlyú felnőttek esetében - akár heti egy alkalommal (14 000 NE) vagy havi egyszeri adagban (60 000 NE). Ez az ajánlott adag hosszú távon és orvosi felügyelet nélkül is szedhető. A csecsemők és az óvodások számára napi 400 NE, kisiskolás korban 1000 NE, a kamaszkorban 2000 NE gyógyszergyári körülmények között gyártott D-vitamin szedése ajánlott. Tavasszal és nyáron – áprilistól-októberig – naponta legalább 30 percnyi napon töltött tartózkodással biztosíthatjuk szervezetünk számára a szükséges D-vitamint, így ilyenkor nem szükséges ezen étrend-kiegészítő szedése.

D-vitamin koronavírus
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A D-vitamin fontos szerepet játszik a csontanyagcserében, a daganatok – jellemzően a vastagbél- és emlőrák – megelőzésében és a daganattúlélésben, valamint az autoimmum betegségek elleni küzdelemben is. A COVID-19-ben szenvedők számára is hatékony lehet, mivel ismert, hogy a D-vitamin hiánya a fertőzés súlyosabb lefolyását eredményezheti. Ezen esetben nincs szükség ennél magasabb napi adagolásra, kivéve a súlyos COVID-19 betegség alatt, amikor 5 napig 12 000 NE-et, utána 4000 NE-et kap a beteg a kórházi tartózkodás ideje alatt.

Az elmúlt években jelentősen, körülbelül 3-5-szörösére emelkedett az őszi és téli hónapokban a D-vitamint fogyasztó lakosság aránya. Ez ugyan jó hír, azonban sok ember számára nem ismert, hogy a túlzott bevitel (napi 6-10 ezer NE) hosszú távon akár az egészségre káros hatású is lehet, mert megnöveli a vizeletben a kalcium koncentrációját és számos problémát (például vesekövet) is okozhat.

Forrás: https://semmelweis.hu/mediasarok/2021/12/06/a-csonttoresek-megelozeseben-es-a-koronavirus-elleni-kuzdelemben-is-segit-a-d-vitamin/
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.