A keleti kultúrákban a jógát nem mozgásnak tekintik, hanem "mozgó meditációnak". A nyugati világban sokan ismerik az erő-jógát vagy a vinyasa jógát, amelyeket testedzésnek minősítenek. A jóga típusától függetlenül, ha körültekintően gyakoroljuk, számos előnye van a test, az elme és a lélek számára.

A jóga három olyan elsődleges előnyt nyújthat, amelyet egy tipikus edzőtermi rutin esetleg nem biztosít.

A jóga javítja az idegrendszer működését. Mivel a jóga a légzésen alapul, a kilégzések meghosszabbításakor és a lélegzet kontrollálásakor az idegrendszer egyes részei érintettek. A lassú, ellenőrzött légzés gyakorlása stimulálja a test vagus idegét, amely információt kap a relaxáció aktuális állapotáról és továbbítja a test többi részének, beleértve az agyat is. A vagus ideg stimulálásakor az egyik érintett terület a paraszimpatikus idegrendszer, amely ellenőrzi a test pihenési és emésztési funkcióit. A jógában gyakorolt ​​tudatos légzés növeli a paraszimpatikus idegrendszer aktivitását. Ennek eredményeként a jóga csökkenti a pulzusszámot, javítja az emésztést és az alvás minőségét, valamint erősíti az immunrendszert. További előny, hogy megnöveli a stressz küszöbszintjét.

Kép forrása: pixabay.com
Forrás: pixabay.com

A jóga javíthatja az ízületek mozgásterét. Manapság egyre gyakoribb, hogy az emberek nyak-, hát- és derékfájdalomról panaszkodnak az állandó ülés, a számítógépeken való gépelés és a mobiltelefonokra való lenézés miatt. A jóga kiválóan javítja a mellkasi mozgástartományt, mert sok póz magában foglalja magában foglalja a gerinc mind a négy mozgását: a hajlítást, a nyújtást, a forgatást és az oldalhajlítást. Ezért a jóga megakadályozhatja a merevséget és mozgásbeli korlátozottságot, amely az életkor előrehaladtával is előfordulhat.

A jóga javítja a dinamikus egyensúlyt, csökkentve az elesés kockázatát. A különböző gyakorlatok rendszeres végzésével javulhat az egyensúly. Az egyensúly egy olyan összetett rendszer, amely három terület koordinációját igényel: a láb talajon való érzékelését, vagyis a propriocepciót, a látást és a vesztibuláris vagy egyensúlyi rendszert. Ez a három komponens együttesen szabályozza a statikus és a dinamikus egyensúlyt. A különböző fókuszált jógapózok fejlesztik a propriocepciót és a látást az egyensúly javítása érdekében.

Forrás: mayoclinic.com, yogainternational.com
Borítókép forrása: pixabay.com