Nemcsak esztétikailag kellemetlen, de rémesen tud fájni is a helytelen nyaki tartás miatt kialakult banyapúp.

Az ülőmunka, a mozgás hiánya és a laptophoz vagy telefonhoz való állandó lehajolás könnyen és gyorsan vezet rossz nyaki tartáshoz. Ráadásul, ha állandóan rossz helyzetben áll a nyak, egy zavaró és nem egészséges jelenség is kialakulhat, amit banyapúpnak neveznek.

A banyapúp általában akkor alakul ki, ha ellaposodik a gerinc görbülete, és a nyaki gerinc már nem homorúan, a háti gerinc pedig nem domborúan áll. Ettől egy átmenet alakul ki, ami púp formájában mutatkozik meg. 
Sajnos minél többet nézünk lefelé a telefonunk irányába, annál gyorsabban, akár már egészen fiatal korban ellaposodhat a gerincgörbület.

Miért veszélyes a púp?

Amikor a gerincgörbület annyira kiegyenesedik, hogy púp alakul ki, kötőszövet szaporulatról is beszélhetünk, ami annyira kötötté teszi a nyakat, hogy a mindennapi mozgások is nehezen végezhetők el. Ha a nyak vagy a gerinc nem tud teljesen mozogni, akkor kórosan terheltté válik, és tartós fájdalom alakulhat ki.

A púp kialakulása megelőzhető, sőt, vissza is fordítható, főleg, ha időben észrevesszük, hogy kezd kialakulni a kötőszövet szaporulat. Ilyen esetben a legjobb megoldás egy gyógytornász felkeresése. A legfontosabb, hogy minél hamarabb ismét mobilissá tegyük a nyakat, ezt pedig rendszeres mozgatással lehet elérni.

Emellett a folyton feszülő váll fejfájáshoz, akár szemfájáshoz is vezethet, sőt, a csigolyák között futó ér is lassabban szállíthatja a vért az agyba.

Forrás: unsplash.com

Hogyan fordítható vissza a púposodás?

Mivel főleg a mozgásszegény életmód, a sok ülés és állandó lefelé nézés az oka a nyak púposodásának, a legfontosabb, hogy ezeken változtassunk. Bár az ülőmunkát nem tudjuk állóra cserélni, rengeteget tehetünk a nyakunk egészségéért, ha óránként felállunk néhány percet mozogni, és kicsit megtornáztatjuk a nyakunkat. Emellett az is segít, ha hetente többször a gyaloglást választjuk a tömegközlekedés vagy az autózás helyett.

A leghatásosabb módszer a gyógytorna, amit a gyógytornász előírása szerint naponta kell végezni. Mindössze 20 percig kell a megtanult mozdulatsort gyakorolni, és néhány hónap alatt nyoma sem lesz a banyapúpnak. A gyógytorna által helyreáll a tartás, egyre jobb pozícióban lesz a nyak, és nem fog visszaegyenesedni a gerincgörbület.
A további gerincproblémák megelőzése érdekében az úszást is érdemes bevezetni a heti rutinba. A hátúszás például gyorsan javítja a testtartást.

Az sem mindegy, hogyan alszunk. Érdemes kifejezetten a banyapúp visszafordítására vagy megelőzésére kifejlesztett párnát beszerezni. A fej mindig legyen megfelelően alátámasztva, és inkább kerüljük a hason alvást, oldalt fekvés esetén pedig legyen egy szintben a nyak a gerinccel. Ahhoz, hogy ez kényelmes legyen, egy párnát is helyezhetünk a térdek közé.

Borítókép forrása: unsplash.com