Sok nő számít kellemetlen tünetekre a menopauza során. Az izzadás és a súlygyarapodás mellett azonban van olyan, amire nem számítanak: az alvászavar.

A rossz alvásminőség és az alvászavarok kevésbé ismert változások ebben az életszakaszban, de nagyon gyakoriak. Sok nő alvásproblémákkal küzd a perimenopauzában, vagyis a menopauza előtti időszakban, amikor a hormonszint és a menstruáció rendszertelenné válik. A rossz alvás gyakran a menopauza során és a menopauza után is megmarad.

A szakértők szerint a nőknek 7-8 óra minőségi, megszakítás nélküli alvásra kell törekedniük. Általánosságban elmondható, hogy ha rendszeresen felébred éjszaka, és úgy érzi, hogy az alvása nem pihentető, ezek annak a jelei, hogy esetleg nem alszik jól.

Hőhullámok és alvás

A menopauza miatti álmatlanság gyakran hőhullámokkal jár. Az extrém hőség kellemetlen érzései nappal vagy éjszaka jelentkezhetnek. Az éjszakai hőhullámok gyakran váratlan felébredéssel párosulnak. Bár gyakori az az érzés, hogy egy hőhullám ébreszti fel, a kutatások azt mutatják, hogy sok menopauzában lévő nő valójában közvetlenül a hőhullám fellépése előtt ébred fel. Vannak olyan változások az agyban, amelyek a hőhullámhoz vezetnek, és ezek a változások – nem csak a hőérzet – a felébredést is kiválthatják.

alvás menopauza
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Egyéb menopauzális alvászavarok

Ebben az életszakaszban a nőknél alvászavarok (például alvási apnoe) is kialakulhatnak, amelyeket a reproduktív hormonok (ösztrogén, progeszteron) csökkenése okozhat. Ezeket nem lehet diagnosztizálni, mert a nők gyakran a menopauzának tulajdonítják az alvászavarok tüneteit és hatásait (például a nappali fáradtságot).

A posztmenopauzás nőknél kétszer-háromszor nagyobb valószínűséggel fordul elő alvási apnoe, mint a premenopauzában lévő nőknél - úgy tűnik, a hormonok védőhatása megszűnik a menopauzával. Ezenkívül a nőknél gyakran enyhébben jelentkeznek az alvási apnoe tünetei, mint a férfiak esetében, ami késlelteti annak diagnosztizálását és kezelését. Továbbá a depressziós tünetek és a szorongás is kockázati tényezői lehetnek a menopauza alatti rossz alvásnak.

Hogyan lehet jobbá tenni az éjszakai pihenést?

Vannak olyan módszerek, amelyek kipróbálhatók az alvásminőség javítása érdekében, beleértve a rendszeres testmozgást, a gyógyszeres kezelést (szelektív szerotonin-újrafelvétel-gátlók, hormonpótló szerek) és az alternatív terápiákat (például akupunktúra).

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.