Az ünnepi időszak kellemes díszfényei nem csak dekorációs célokat szolgálnak, a hangulatunk szabályozásában is sokat segíthetnek.

A késő őszi és téli hónapokban a rövidebb nappali órák és az időjárás miatt sok embert alig vagy egyáltalán nem ér természetes napsugárzás. Ennek az a következménye, hogy az agy túl sok alvásszabályozó melatonint termel.

A melatonin túltermelése szezonális affektív zavarhoz vezet, egy olyan hangulati rendellenességhez, amely a becslések szerint a lakosság 10-20 százalékát érinti.

A szezonális affektív zavar különbözik a depressziótól

A súlyos depresszió olyan betegség, amelyben az agy örömre adott válaszai megszakadnak. Étvágytalanság, fáradtság, alvászavar és a reménytelenség érzése lehet a fő tünet. A depresszióban szenvedő betegek télen gyakran nehezebben kezelik tüneteiket. Amennyiben azonban a depressziós tünetek csak télen érintik, ez szezonális affektív zavarnak számít.

szezonális affektív zavar
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A szezonális affektív zavar férfiakat és nőket egyaránt érint

Régebben a kutatók úgy vélték, hogy a nők nagyobb valószínűséggel tapasztalják meg a szezonális depresszió tüneteit. A pszichiáterek azonban egyre inkább úgy találják, hogy ez nem így van. A sírás és melankolikus depresszió inkább a nőkre jellemzőbb megnyilvánulási forma, de a férfiakat is érinti, bár az esetükben a depresszió inkább ingerlékenységgel, haraggal vagy frusztrációval mutatkozik meg.

A szezonális affektív zavar kezelésének módjai

Ha nem tud kimenni a szabadba a nappali órákban, van egyéb mód is arra, hogy visszafordítsa a túl sok melatonin termelődését. Például a természetes, teljes spektrumú fény szabályozza az agy hormonjait, és segíthet elűzni a szezonális affektív zavar kellemetlen tüneteit.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.