Talán nem is gondolnánk, de az étrend szoros összefüggésben áll a szem egészségével, a látás élességével, így egyáltalán nem mindegy, hogy mit viszünk be a szervezetbe. Olyannyira hatással van egymásra a kettő, hogy például bizonyos tápanyagok rendszeres bevitelével elkerülhetővé válik a szem vörösödése, szemszárazság, fényérzékenység és szürke hályog is.

Több millióan szenvednek a szemet érintő betegektől, pedig sok esetben elég lenne a baj megelőzésére csak annyi, hogy jobban odafigyelünk arra, hogy mit eszünk. Mivel a szemet rengeteg ér hálózza be, ezért fontos az olyan étrend követése, ami alacsony telített-, és transzzsírsavakat tartalmaz, melyek nem terhelik a vérkeringést és az érfalakat.

Amit érdemes beépíteni a napi étrendbe a szem védelme érdekében:

Répa. Az A-vitaminban és béta-katorinban gazdag zöldség segít megvédeni a szemhéjat és a szem felületét, valamint antioxidáns tartalma miatt, erősíti a látást.

Lazac. Fogyasztása 38%-kal csökkenti a szem degenerációját, és a szemszárazság is megszüntethető vele. Ez mind a benne található Omega 3 zsírsavaknak köszönhető.

Leveles zöldségek. Pl.: spenót, mángold, és más sötét leveles zöldségek tele vannak két fontos antioxidánssal- zeaxantin és lutein- amit a sárgafolt tárol. A sárgafolt egy kis része a retinának, mely védi a szemet a káros fénytől. Plusz a színérzékelés, kontrasztosság is növelhető a fogyasztásukkal. Ha nem kedveli a leveles zöldségeket, akkor sincs gond, mert a kukoricában megtalálhatók ugyan ezek az antioxidánsok, valamint C-, B5-,és B1-vitaminban gazdag.

A paradicsom és édes burgonya fogyasztása is fontos. Az utóbbi a magas béta-karotin és B-vitamin tartalma miatt, az utóbbi pedig likopin tartalma miatt. A likopin segít megvédeni a szemet a fény káros hatásaitól.

A főzéshez érdemes olíva olajat használni, mert nem tartalmaz transzzsírsavat, ami ártalmas a szemre. Emellett, az olívaolaj segít megelőzni a rák, a szívkoszorúér-betegségeket, a gyulladásokat, és a cukorbetegséget is.

Vitaminok a szem egészségéért

A béta-karotin az A-vitamin előanyaga, antioxidáns, amely a makuladegeneráció folyamatát lassíthatja. A szervezetben átalakul A-vitaminná, így segít megelőzni a szemszárazságot és a farkasvakságot. Az A-vitamin és a béta-karotin megfelelő bevitele csökkenti a szemfertőzések kockázatát. Jó béta-karotin forrás a sárgarépa, sütőtök, spenót, kajszibarack, sárgadinnye; Avitaminban bővelkedik a máj, tojás, tengeri halak, stb.

A cink, amely a szemben is megtalálható, a májban tárolt A-vitamint segít eljuttatni a retinához. Cinkben gazdag a hús, máj, tojás, hüvelyesek magja.

A flavonoidok nagy csoportjába tartozó katechinek a növények másodlagos anyagcseretermékei. Antioxidáns, gyulladáscsökkentő hatásuk révén csökkenthetik a szürkehályog és makuladegeneráció kockázatát. Megtalálhatók a zöld és fekete teában, vörösborban, csokoládéban, stb.

Képek forrása: Pixabay.com