A szem kiszáradása abban az esetben fordulhat elő, amikor nem termelődik elegendő könny, vagy ha igen, az nem megfelelő a szem felszínének nedvesen tartásához. Ha nem kerüljük el az ehhez vezető okokat és helyzeteket (például légkondicionált helyiségben tartózkodás, hosszabb ülés a monitor előtt, repülőgépen utazás), nagyobb a kötőhártya- vagy szaruhártya-gyulladás kialakulásának a kockázata.

Amennyiben gyakrabban észleljük a szemszárazságot, érdemes figyelnünk az alábbiakra:

Kerüljük a levegő befúvását a szemünkbe. Ne irányítsuk a hajszárítót, autómelegítőt, légkondicionálót vagy ventilátort a szemünk felé.

Nedvesítsük a levegőt. Télen a párásító használatával nedvesebbé tehetjük a száraz beltéri levegőt.

Védőszemüveg viselése. Ezek használatával a szél és a száraz levegő kisebb felületen érintkezik a szemünkkel. De érdemes a monitorok sugárzását kivédő szemüveg viselését is megfontolni.

Tartsunk „szemszüneteket” a munkaidő során. Ha olyan feladatot végzünk, amely vizuális koncentrációt igényel, legalább óránként néhány percre hunyjuk be a szemünket vagy pislogjunk ismételten néhány másodpercig.

Ismerjük meg a környezetünket. A levegő nagy magasságban, sivatagi területeken és a repülőgépekben rendkívül száraz lehet. Ha ilyen környezetben töltjük az időnket, gyakrabban tartsuk csukva a szemünket.  

Helyezzük a számítógép képernyőjét a szemmagasságunk alá. Így nem kell szélesre nyitnunk a szemünket, ezáltal lassítható a könnyek párolgása.

szemszarazsag
Forrás: pixabay.com

Kerüljük a dohányfüstöt. Ha dohányzunk, próbáljunk leszokni róla. Ha nem dohányzunk, lehetőség szerint kerüljük a dohányfüstös helyiségben való tartózkodást.

Rendszeresen használjunk műkönnyeket. Ezek nem vényköteles készítmények a szemek külső felületének nedvesítésére használhatók.

Forrás: https://www.mayoclinic.org/
Borítókép forrása: pixabay.com