Az irodai munkát végzők legalább napi 8 órát ülnek a monitorjaik előtt, de ez az időtartam a koronavírus miatti home office-nak köszöhetően akár 10 óra is lehet. Sokan kékfényszűrős monitorszemüveggel védik szemeiket, de vajon tényleg hasznosak ezek az eszközök?

A világjárvány sok iparágban okozott nagymértékű visszaesést - nem így a monitorszemüvegek piacán. Mivel rengeteg ember kényszerül otthonról dolgozni, az interneten keresztül vásárolni vagy kapcsolatot tartani a családtagokkal és ismerősökkel, megnövekedett a képernyők előtt töltött idő. Így - jogosan persze - sokan elkezdtek a látásuk miatt aggódni, mivel szemszárazságot, fej- és nyakfájást és egyéb tüneteket tapasztaltak.

A monitorszemüvegek gyártói azt állítják, hogy termékeik megvédik viselőiket a monitorok által kibocsájtott kék fénytől. Nem bizonyítható kutatásokkal azonban, hogy ez a fény (ami egyébként a tévékből és mobiltelefonokból is származhat) károsabb lenne az olyan mesterséges fényforrásoknál, mint például a neonlámpák. Az irodai munka valóban okoz problémákat, de azokat nem a monitorok okozzák, legalábbis nem közvetlenül.

Az okok a Computer Vision Szindrómában keresendők. A hosszas monitorbámulás során a szem izmai elfáradnak a folyamatos újrafókuszálástól, és mivel ilyenkor általában keveset pislogunk, ki is száradhatnak, látásunk pedig homályossá válhat. Ez korunk előrehaladtával egyre nagyobb problémát okozhat, hiszen akinek alapvetően vannak látási problémái, azoknál ez nagyobb méreteket ölthet. További szemtünet lehet még a kipirosodás, illetve a nyak- és fejfájás.

szemuveg_laptop
Forrás: unsplash.com

Mit tehetünk ellene?

  • Ha nem matt képernyő előtt dolgozunk, akkor fontos, hogy úgy fordítsunk, hogy minél kevesebb fény verődjön vissza róla, illetve egy monitorszűrőt is helyezhetünk elé.
  • A helyzetét tekintve a legjobb, ha a monitor 50-70 centiméterre van a szemünktől, és a nézővonalunknál 10-15 fokkal lejjebb.
  • 20 percenként nézz el a képernyőről legalább 20 másodpercre és keress egy messzi tárgyat, amire fókuszálhatsz.
  • Pislogj gyakran, hogy a szemeid nedvesek maradjanak, de ha nem segít, használhatsz műkönnyet vagy szemcseppet.
  • A nyakfájás elkerülése érdekében fontos a testtartás is: egyenes háttal üljünk a széken, a talpunkkal a földön. Ha még sokáig kell otthonról dolgoznunk, érdemes beszerezni egy irodai széket is, mert a konyhaszéken való ücsörgés sem a legjobb ebből a szempontból.

Akkor ne is vegyünk ilyen szemüveget?

Ha a szemünkre való károsságát nem is igazolták kutatások, azt igen, hogy a kék fény nem segít az alvásban, ezért nem ajánlatos például elalvás előtt sokat bámulni a telefonjainkat. 

A kutatások ellenére sok használója azt mondja, hogy bizony segít nekik a monitorszemüveg, főleg abban, hogy hosszabb ideig tudnak a képernyőik segítségével dolgozni. 

Összefoglalva a fentieket: a szemeid érdekében cselekedni semmi sem túlzás! Végezd a fenti gyakorlatokat, és ha van lehetőséged, próbáld ki a szemüveget, mielőtt beruháznál egyre.

Forrás:https://www.webmd.com/lung/news/20210115/do-blue-light-glasses-work; https://www.webmd.com/eye-health/computer-vision-syndrome#2
Borítókép forrása: Unsplash