Azt a tényt, hogy a D-vitamin képes csökkenteni a vérnyomást, egyetlen tudományos tanulmány sem tudja megerősíteni.

Számos más állítás is létezik a D-vitaminnak a szív- és érrendszer egészségre gyakorolt ​​jótékony hatásairól, de ezeket nem támasztják alá magas színvonalú klinikai kutatások. Valójában egy 2019-ben a New England Journal of Medicine-ben publikált, 25 871 résztvevő bevonásával készült tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a D-vitamin nem eredményezte a szív- és érrendszeri események alacsonyabb előfordulását.

Túl sok a jóból

A D-vitamin valóban fontos szerepet játszik a vérnyomás szabályozásában, de ez egy bonyolult folyamat. A túl sok D-vitamin bevitele pedig túlzott kalciumszinthez vezethet. A D-vitamin lehetővé teszi a kalcium felvételét, de a túl magas szintje a vérben potenciálisan kalciumlerakódásokat eredményezhet az érfalakon, a szívbillentyűkben, sőt a májban és a vesében is. Ezért a szakorvosok azt tanácsolják, hogy ne alkalmazzák a D-vitamint a vérnyomás csökkentésének gyógyszereként.

D-vitamin magas vérnyomás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A biztonságos D-vitamin szint továbbra is tisztázatlan

A D-vitamin nélkülözhetetlen vitamin. A természetes napfény hatására szervezete D-vitamint szintetizál. A legtöbb élelmiszer nem tartalmazza jelentős mennyiségben, tehát indokolt lehet egy kis adagD-vitamin bevitele, különösen az év kevésbé napsütéses időszakában.

De ügyeljen arra, hogy nincs egyértelmű konszenzus azzal kapcsolatban, hogy mennyi D-vitaminra van szükségünk, és ami még fontosabb, hogy milyen szintjei okozhatnak kárt. Ez problémát jelent mindazoknak, akik nagy mennyiségű D-vitamint szednek egészségük javításának reményében.

Egy kivétel a D-vitamin esetében

A D-vitamin segít a csontritkulás kockázatának kitett nők esetében. A férfiaknál azonban nincs egyértelmű bizonyíték ezen előnyeire.

A lényeg az, hogy ne szedjen D-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítőket, hacsak orvosa nem tanácsolja.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.