Köztudott, hogy a testmozgás jót tesz az általános egészségnek, néhány extrém sportoló azonban túlléphet az egészséges határokon.

A mérsékelt testmozgás a legjobb a testi, lelki egészség szempontjából, és mivel manapság már sokféle edzésforma áll a rendelkezésünkre, szinte bárki megtalálhatja azt, amit szeret.

A rendszeres extrém mértékű edzés és az állóképességi versenyeken való részvétel azonban növeli a szívkárosodás és ritmuszavarok kialakulásának a kockázatát. vezethet. Főleg azok a sportolók veszélyeztetettek különösen, akik genetikai kockázati tényezőkkel rendelkeznek.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy abba kellene hagyni a sportot. A mérsékelt testmozgás továbbra is a legjobb recept a jó fizikai és mentális egészséghez, és a versenysportolóknak sem szabad feladniuk az edzéstervüket.

Az intenzív testmozgás és a szív egészségének kapcsolata

A gyaloglókkal vagy a kocogókkal ellentétben az extrém sportolók rendszeresen feszegetik fizikai képességeik határait (például gyors egymásutánban ismételgetik a maratonokat), ami ugyanolyan extrém követelményeket támaszt a szív- és érrendszer számára is. Az ezzel járó kimerültség, kiszáradás és fájdalom miatt sok embert szállítanak kórházba.

hirtelen szívhalál extrém sport
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A szélsőséges futóesemények befejezése után is a sportolók vérmintái szívkárosodással összefüggő biomarkereket tartalmaznak. Ezek a károsodást jelző mutatók általában önmaguktól elmúlnak, de ha a szív újra és újra extrém fizikai terhelésnek van kitéve, az átmeneti károsodás a szív fizikai károsodásához (például vastagabb szívfalak, a szív hegesedése) vezethet. Ezenkívül a nagy intenzitású testmozgás jelentősen növelheti a hirtelen szívmegállás vagy a hirtelen szívhalál kockázatát az alapbetegségben szenvedő személyeknél.

Összességében az átlagos sportolónak nincs sok oka aggódni, a gyakorlás sokkal jobb, mint az inaktivitás.

Gyakorlati irányelvek

Függetlenül attól, hogy sportrajongó, kezdő vagy idősebb valaki, a fizikai aktivitás javítja az életminőségét. A szakemberek heti minimum 150 perc mérsékelt fizikai aktivitást javasolnak, ami olyan tevékenységeket foglal magában, mint például a séta, a kocogás vagy az úszás.

Ha szívbetegségre utaló tünetei, szívbetegsége vagy a szívbetegségre vonatkozó kockázati tényezői (dohányzás, elhízás, stb.) vannak, forduljon szakorvoshoz, mielőtt elkezdi vagy megváltoztatja a testmozgást.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix